​Netflix komt met nieuwe beoordelingsoptie: twee duimpjes omhoog

Netflix introduceert een nieuwe mogelijkheid om content te beoordelen: twee duimpjes omhoog. Hiermee kun je Netflix helpen het algoritme voor je persoonlijke aanraders te beïnvloeden.

Series en films beoordelen

Netflix begon ooit met een sterrensysteem, waarin je vijf sterren kon uitdelen aan een film of serie die je helemaal geweldig vindt en 1 ster aan iets wat je eigenlijk niet had willen zien. Vijf jaar geleden maakte dat plaats voor een iets simpeler systeem: één duimpje omhoog en één duimpje omlaag. Echter kon je daarmee niet helemaal duidelijk genoeg zijn. Iets hoeft immers niet per se helemaal niet te bevallen, dus geef je een film soms een duimpje omhoog terwijl je het lang niet zo goed vond als een andere film.

Hierdoor raadt Netflix je ook weer dezelfde films aan uit dat genre en hoewel dat zeker je intentie kan zijn, wil je misschien niet per se een film zoals die je hebt gezien. Gelukkig is er nu een oplossing, want er is een derde optie bijgekomen waarmee je twee duimpjes omhoog kunt geven. Hiermee kun je net even wat meer sturing geven, want je kunt je absolute favoriete films en series twee duimpjes geven om de Netflix-robot te vertellen dat je iets écht heel erg waardeert.

Dubbele duimpjes

Volgens de rode N was daar veel vraag naar vanuit Netflix-gebruikers, omdat je hiermee eerder nieuwe films en series kunt vinden die je heel erg gaaf vindt. Hoewel het misschien wat uit balans voelt, omdat je zou zeggen dat er dan ook een dubbele duimpjes omlaag zou moeten zijn, is het wel logisch waarom het deze keuze maakt.

En juist als je zulke krachtige kunstmatige intelligentie hebt draaien om mensen iets aan te raden, iets waar de streamingdienst zelfs om bekend staat, dan wil je dat de ervaring alleen maar positiever en persoonlijker wordt. Daarbij helpen die twee duimpjes enorm. Het lijkt maar een klein verschil, maar waarschijnlijk zal het flink schelen in de aanraders die je krijgt voorgeschoteld.

Netflix heeft groei nodig

Bovendien komt er ook weer niet heel veel zoveel innovatie naar Netflix. Wel in content, want we krijgen steeds vaker interactieve series en de games zijn er ook bijgekomen, maar in hoe de streamingdienst werkt wordt altijd weinig gewijzigd onder het mom van ‘never change a winning team’.

Echter mist Netflix al een tijdje de groei in het aantal abonnees en zal het toch wat meer risico’s moeten nemen en innovatie moeten toevoegen om nieuwe fans te blijven aantrekken. Zo kwam het in 2021 met een mogelijkheid om willekeurig iets te laten afspelen (maar wel gebaseerd op je smaak). Naast de twee duimpjes omhoog schijnen er bovendien meer nieuwe opties naar Netflix te komen.

Vorige

We Own This City schokkende serie over corruptie bij politie in Baltimore

Volgende

​Deze 10 Netflix-documentaires moet je gezien hebben

Laatste van Blog