16 keer Wereldfilmfestival Cinéma Méditerranéen

Emir Kusturica bijt de spits af van de 16de editie van het wereldfilmfestival Cinéma Méditerranéen in Brussel met ON THE MILKY ROAD, een avontuurlijk verhaal dat zich best laat omschrijven als 'Liefde in tijden van oorlog'. Voordat het debuut van Spanjaard Pol Rodríguez QUATRETONDETA op 9 december het doek laat vallen, wordt er een rijk palet aangeboden van een 50-tal films.

In de competitie bijvoorbeeld, met CLASH van Egyptenaar Mohamed Diab, die in een overvalwagen van de politie opgepakte mensen met verschillende overtuigingen, politiek én religieus, samenbrengt bij een manifestatie in de Egyptische hoofdstad Cairo tijdens de Arabische lente. De film met zijn claustrofobische sfeer, gekoppeld aan de onmogelijkheid om vreedzaam met elkaar om te gaan, is een prachtvoorbeeld van de problemen waarmee elke multiculturele samenleving worstelt. Vanaf 11 februari 2017 in de zalen hier bij ons. FIORE van Italiaan Claudio Giovannesi schetst het liefdesverhaal van Daphne en Josh, beiden geïnterneerd, wat de cruciale vraag doet rijzen of hun gevoelens van verlangen de wachttijd tot aan hun vrijlating wel kunnen overbruggen. TOUR DE FRANCE serveert een aanvaring tussen Français Français Gérard Depardieu – met schildersezel – en de jonge Franse rapper met Noord-Afrikaanse roots Sadek. Een roadmovie die het tot elkaar veroordeelde tweetal van Parijs naar Marseille brengt. Onderweg ebt de spanning tussen beiden wat weg, om plaats te maken voor begrip en verzoening. TOUR DE FRANCE van Rachid Djaïdani komt bij ons uit op 14 december. Vatche Boulghourjian, geboren in Koeweit, nam TRAMONTANE op in Libanon en evoceert de zoektocht van een blinde jongen naar zijn biologische roots. Het met zorg gekozen donkere kleurpalet versterkt bij de kijker de inleving in de protagonist. De release van de film is pas voorzien in maart 2017.

Afgezien van de competitie is er een mooie 'Focus middle East', die met 8 documentaires en evenveel lange speelfilms de complexe situatie in deze woelige en gewelddadige oorlogsregio toelicht. Mooi in balans bijgevolg, met toch even aandacht voor een paar speelfilms. De Israëlische Elite Zexer schreef en regisseerde SAND STORM, het drama van Jalila, een bedoeïense die vrede moet nemen met haar echtgenoot die een jongere bruid huwt. Intussen probeert ze haar dochter Layla te beschermen tegen de avances van een jongen uit haar klas. Een ander, even schrijnend verhaal is WITHERED GREEN (foto) van Egyptenaar Mohammed Hammad, die het – als man – opneemt voor de onderdrukte vrouwen in een patriarchale maatschappij. De schildpad als huisdier met zijn harde bast en de aftandse muren van de woning staan allebei symbool voor de oudste zus, die persoonlijke problemen aan de kant schuift om een oom ertoe te bewegen de traditie te laten respecteren. Het cinefiele neusje van de zalm.

Dat is DANS MA TÊTE UN ROND-POINT van Algerijn Hassen Ferhani ook. Een documentaire, hoofdzakelijk ingeblikt tijdens de nachtdienst, waarin een onverbloemd beeld wordt geschetst van een slachthuis in Algiers, waar werk en privé met elkaar verweven raken. Vier monteurs sneden de film tot 100 minuten en niet alles lijkt even ad rem. Al zijn de arbeiders in het abattoir lang geen poëten, ze ventileren hun mening ongezouten en zorgen zo voor een zelden vertoonde rauwe authenticiteit. Een aanrader!

Speciale gast van het festival dit jaar is de politiek radicale beeldenstormer Marco Bellocchio, wiens FAI BEI SOGNI op zondag 4 december in avant-première vertoond wordt in Bozar. De zoektocht van een zoon naar de juiste omstandigheden van de dood van zijn moeder komt in de gewone bioscoop op 14 december. En de Cinematek start de dag nadien een retrospectieve met I PUGNI IN TASCA, Bellocchio's ophefmakende debuut uit 1965, een prachtig gerestaureerde kopie die het verhaal vertelt van een zieke jongen die niet terugschrikt om moeder en broer om te brengen en zelf het leven verliest tijdens een epileptische aanval. Als metafoor voor de opstandige jeugd in de jaren 60 kan dat tellen. Bellochio zelf geeft op sinterklaasdag 6 december een masterclass in Flagey, gevolgd door de vertoning van SANGUE DEL MIO SANGUE, een andere van zijn recente films.

In de wandelgangen van de Botanique – het epicentrum van het Filmfestival – wordt voor de inwendige mens gezorgd op de Marché Med, met spijs en drank, terwijl 's avonds een handvol concerten en evenementen gepland zijn. Refugees for refugees bijvoorbeeld op zaterdag 3 december, bestaande uit een trio asielzoekers die ons laten kennismaken met hun cultuur. Dát is in feite het hoofddoel van het festival dat films vertoont uit alle landen rond de Middellandse Zee. Het festival Cinéma Méditerranéen duurt tot 9 december.

Meer info en uren van vertoning op www.cinemamed.be.

Geschreven door ZENO CORNELIS
 
onomatopee