300 kortfilms te zien op het BSFF

Niet minder dan 300 korte films zijn er in Brussel te zien, van 23 april tot en met 5 mei, op de 17de editie van het Brussels Short Film Festival (BSFF), dat destijds is gestart onder de wel heel bijzondere naam “O ce court” die tegelijk een hulpkreet was om hulp voor het korte filmgenre. Nu zoveel jaren later is de korte film opnieuw in ere hersteld, heeft zijn plek zowat overal teruggevonden (behalve in de gewone bioscoop, dat blijft dus een werkpunt) en zijn er talloze filmfestivals die gewijd zijn aan de korte film of grotere festivals met een kortfilmcompetitie. En dan denken we niet aan de grote kanjers zoals Oberhausen, Clermont-Ferrand en Tampere.

Naar aanleiding van het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië in juni a.s. opent het BSFF op 23 april in de Bozar in hartje Brussel met een avond gewijd aan het voetbal. Er worden zeven kortfilms vertoond – de ene directer verwant met de sport dan de andere – waaronder het Nederlandse BALBEZIT en JIMMY van de Belgische filmregisseurs Brieuc de Goussencourt en Romain Graf.

In de nationale competitie dingen onder meer de best aardige (Vlaamse) korte films zoals BLUE MONDAY van Jelle Gordyn, DE HONGER van Benoit De Clerck, BAD HUNTER van Samir Omar Kalifa, de veelgelauwerde live animatiefilm MIA van Wouter Bongaerts en CADET van Kevin Meul met als hoofdacteur, als jonge atleet, de slechterik in de Vlaamse jeugdfilm Booster van Daniel Lambo die volgende week in première gaat. Ook een ferme kanshebber op een of andere prijs is SONNET 81, de tweede kortfilm van actrice Maaike Neuville. Of moeten we van nu af aan zeggen regisseur Neuville? Zij kreeg op het Leuvense Kortfilmfestival van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) een WildCard daarvoor. In die categorie is het overigens vooral uitkijken naar LES CORPS ÉTRANGERS van Laura Wandel, waarin een man tijdens zijn rehabilitatie moet wennen aan een nieuw lichaam. De film is geselecteerd voor de kortfilmcompetitie van het Filmfestival van Cannes. Ook DE WEG VAN ALLE VLEES (foto) van Deben Van Dam, dat de juryprijs in de wacht sleepte op Filmfest Gent, is een kanshebber. In die zwarte komedie sluiten twee werknemers in een rusthuis morbide weddenschappen af en zijn de bejaarde en/of stervende mensen daar het voorwerp van wel heel lugubere grapjes. Maar de kanshebber numero uno van de nationale competitie is LA PART DE L’OMBRE van Olivier Smolders, gemazzeld als het ware al jaren door de kortfilm. Het filmgenre waarvoor hij een zwak heeft want behalve één uitstapje naar de langspeelfilm is hij de korte film al die jaren hondstrouw gebleven… Op zaterdag 3 mei wordt het palmares bekend gemaakt.

In de internationale competitie vertegenwoordigen SOLO REX van François Bierry en WELKOM van Pablo Munoz Gomez België, beide films zijn ook nationaal genomineerd. SOLO REX gaat over de ontmoeting tussen een eenzame houthakker en de jonge dirigent van een fietsende brassband en in het ‘oervlaamse’ WELKOM moet een vader kiezen tussen zijn zoon en zijn favoriete kip. Naast de internationale en de nationale competities is er ook de “next generation”-competitie voor het talent van morgen.

De films buiten competitie worden vertoond in thematische screenings. Ze zijn opgedeeld in de categorieën “must”, “travelling” en “rock-‘n-roll”.

De vertoningen gaan door in enkele bioscoopzalen in Brussel, waaronder Vendôme, Flagey en Bozar. Het volledige programma is te bekijken op www.bsff.be.

Geschreven door WOUTER SPILLEBEEN
 
onomatopee