7 dagen sociale film in Antwerpen

Gewoontegetrouw verwelkomen Filmhuis Klappei en bibliotheek Permeke in Antwerpen dit najaar een week lang sociale films. Uit de selectie blijkt dat deze benaming openstaat voor interpretatie.

De Antwerpse '7 dagen van de sociale film' gingen op 18 november van start met de documentaire THE LAND OF THE ENLIGHTENED van Pieter-Jan De Pue, de naar verluidt duurste Vlaamse documentaire aller tijden, die momenteel genomineerd is voor de prijs van de Beste Documentaire bij de Europese filmprijzen en eerder dit jaar verrassend niet verkozen werd tot Beste Documentaire bij de Vlaamse Filmprijzen. Die Ensor ging namelijk naar Reach for the SKY van Steven Dhoedt en Wooyoung Choi. Fotograaf en debuterend filmmaker De Pue vond mythische, schrijnende en af en toe hoopvolle verhalen in een kapotgeschoten Afghanistan. Vooral de scènes waarin de kinderen hun dromen en verlangens opnieuw in scène zetten zijn sterk (onze recensie vindt u hier). In Antwerpen ontvangt THE LAND OF THE ENLIGHTENED dit jaar de Prijs van de Sociale Film.

De Prijs van de Verdienste, uitgereikt door de Vlaamse Vereniging van Filmkritiek (VVF), gaat naar producent Associate Directors voor CARNOTSTRAAT 17 (foto). Nadat afgelopen september Emmy Oost van Cassette for Timescapes - producent van onder meer PROBLEMSKI HOTEL van Manu Riche, ook te zien tijdens de '7 dagen van de sociale film' - de Vlaamse Cultuurprijs Film won, wordt er dus opnieuw een Vlaamse producent van hoofdzakelijk documentaires officieel in de bloemetjes gezet. In CARNOTSTRAAT 17 brengt documentairemaakster Klara Van Es (Verdwaald in het geheugenpaleis) de verhalen samen van immigrantengezinnen en andere bewoners van de buurt nabij de voormalige bioscoop Ciné Rubens aan de Carnotstraat 17 in Antwerpen. In oktober 2015 schreef Filmmagie: "Een gevoel van verlies overheerst, zowel bij de cafégangers als bij de bewoners aan de overkant. Het verleden komt niet terug en de toekomst is onzeker. Melancholische jazz van Jef Neve begeleidt de vergane glorie van een voormalig droompaleis, waar ontsnappen aan de realiteit kon voor de prijs van een filmticket."

Opvallend is de selectie van THE SMELL OF US, de meest recente film van Larry Clark, die in België geen bioscooprelease heeft gekregen. Zoals in zijn debuutfilm Kids schuwt Clark de provocatie niet, in deze zedeloze zedenschets van Parijse jongeren die rondhangen bij zwervers (een rol van dirty old man Clark zelf) en verveelde bourgeoisie. Via prostitutie, eindeloze party's en een persvers plezier in naakte tienerlichamen stelt Clark een nihilistisch niets tentoon. Tegenover elk prachtig shot - en die zijn er wel degelijk - staat in deze chaotische poel een veelvoud aan exploitatieve scènes. Ook STRAIGHT OUTTA COMPTON, het verhaal van Amerikaanse hiphoppioniers N.W.A. dat weliswaar oog heeft voor hun scherpe kritiek op racisme in Amerika maar toch besluit met een pronkerig zelfportet, is een frappante keuze. En wat dan te denken van BLACK, weliswaar winnaar van drie Ensors én de Telenet Publieksprijs, met zijn bedenkelijke blik op de Afrikaanse gemeenschap in Brussel?!

Ook stof tot discussie, maar dan zonder te verdwalen in zelfverheerlijking, bieden het in eigen land Marokko gecensureerde MUCH LOVED, Gianfranco Rosi's Lampedusa-documentaire FUOCOAMMARE en de Turkse zucht naar vrijheid MUSTANG.

Het integrale programma van '7 dagen sociale film' kan u vinden op www.7dagen.info.

Geschreven door BJORN GABRIELS
 
onomatopee