Aanraders op MOOOV 2017

In de tweede helft van april geven Vlaamse filmfestivals opnieuw hun invulling aan het wat vage begrip 'wereldfilm'. MOOOV, de erfgenaam van Cinema Novo in Brugge en Open Doek in Turnhout, doet dat van 18 april tot 2 mei op 8 locaties verspreid over Vlaanderen. Het Leuvense Afrika Filmfestival verhuisde - nadat stadsgenoot Docville hun stek eind maart overnam - naar 21 april tot 6 mei. Wat heeft MOOOV in huis?

Vorig jaar sprak MOOOV-directeur Marc Boonen in een interview met Filmmagie (nr. 664) over de "grote ambitie om van april een maand van de wereldfilm te maken in Vlaanderen". Met twee festivals tegelijk is dat zeker zo, al valt te betwijfelen of beide festivalteams daar werkelijk tevreden mee zijn. Wel gaat er zo meer, geconcentreerde aandacht naar enkele dubbel geprogrammeerde films, die binnenkort bovendien een bioscooprelease krijgen. Een van die blikvangers is de niet te missen documentaire I AM NOT YOUR NEGRO van de Haïtiaanse filmmaker Raoul Peck, die onlangs ook al Docville opende. De voor een Oscar genomineerde film, gebaseerd op de ongemeen lucide teksten van James Baldwin, schetst de erfenis van de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging van de jaren zestig tot vandaag. Ook FÉLICITÉ van Alain Gomis is op zowel MOOOV als Afrika Filmfestival te zien. In zijn vitale vrouwenportret volgt de Frans-Senegalese cineast een Congolese zangeres die geld moet zien te verzamelen om haar zoon na een motorongeval de nodige operatie te kunnen betalen. Op 28 april reikt MOOOV zijn eerste Oeuvre Award uit aan Gomis, eerder dit jaar nog winnaar van de Juryprijs in de hoofdcompetitie van de Berlinale. Zijn Aujourd'hui (2012) was enkele jaren geleden ook al te zien op (toen nog) Open Doek in Turnhout.

Openingsfilm

De vertoningen en evenementen in 8 Vlaamse steden (Beringen, Brugge, Dilbeek, Genk, Lier, Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout) gaan van start met de openingsfilm BAR BAHAR van debutante Maysaloun Hamoud in Utopolis, Turnhout. Zoals haar internationale titel 'In Between' aangeeft, bewegen de drie jonge Arabisch-Israëlische vrouwen in Tel Aviv zich tussen jeugdige vrijheid, blijheid en traditionele waarden, tussen Israëlische en Palestijnse identiteit ook. Hoewel BAR BAHAR met de jonge vrijgevochten vrouwen als personages een beproefd recept van de hedendaagse 'wereldfilm' gebruikt, ontbreekt de aanstekelijke energie van bijvoorbeeld een AS I OPEN MY EYES, de debuutfilm van Leyla Bouzid die vorig jaar MOOOV op gang trok. De Brugse bezoekers zullen het vanaf dit jaar zonder de prachtige Liberty moeten doen, de bioscoop waar Cinema Novo al een vaste stek vond sluit na een jarenlange strijd de deuren.

Naast het Frans-Israëlische BAR BAHAR heeft MOOOV traditiegetrouw nog enkele andere Israëlische films op het programma staan, met Natalie Portmans A TALE OF LOVE AND DARKNESS als meest opmerkelijke selectie. Na enkele korte films maakt de in Jeruzalem geboren actrice haar debuut als filmmaker met een adaptatie van Amos Oz' memoires over zijn jeugd ten tijde van de eerste jaren van de Israëlische staat. BEYOND THE MOUNTAINS AND HILLS (Eran Kolorin) tast dan weer de hedendaagse verhoudingen in Israël af, met een afgezwaaide militair die als dolende middenklasseman zijn weg zoekt in cynische commercie. Zijn gebroken familieleven, aan de kant geschoven Palestijnen en gewelddadig toeval weven een web van schuld en schuldig verzuim. Ook MOUNTAIN (Yaelle Kayam), vorig jaar de winnaar van de Beste Film en Publieksprijs, wordt hernomen.

Het land dat dit jaar extra in de schijnwerpers staat is Colombia, met geselecteerde (kort)films en een studiedag op 25 april in Turnhout.

Aanraders

Gewoontegetrouw toont MOOOV een reeks films die al een bioscooprelease in Vlaanderen kregen (of nog zullen krijgen). Aanraders zijn de tegendraadse biografische films NERUDA en CARTAS DA GUERRA, documentaire DE KINDEREN VAN JUF KIET, en AFTER THE STORM, CLASH, LA REGIÓN SALVAJE, THE HANDMAIDEN. Daarnaast presenteert MOOOV films waarvoor het later zelf als distributeur nog een bredere release tracht te vinden: het is uitkijken naar het prachtig gefotografeerde KNIFE IN THE CLEAR WATER van Wang Xuebo over een moslimminderheid in China, Midi Z's THE ROAD TO MANDALAY, de mix van documentaire observatie en magie WOLF AND SHEEP (Shahrbanoo Sadat) en THE WOMAN WHO LEFT, waarmee Lav Diaz de Gouden Leeuw in Venetië won. De films van de Filipijn Diaz vonden de laatste jaren hun weg naar Vlaanderen via Film Fest Gent en Courtisane (ook in Gent). Voor THE WOMAN WHO LEFT - in de vertrouwde zwart-witfotografie, maar minder intrigerend dan onder andere zijn historische kroniek From What Is Before - is er voor de eerste maal gezorgd voor Nederlandstalige ondertitels, met de hoop op een (iets) bredere release.

Competitie

Acht langspeelfilms uit alle hoeken van de wereld gaan met elkaar in competitie voor de Behind the Scenes Award (gekozen door gevangenen in Merksplas), de Publieksprijs en de Juryprijs, die garant zou moeten staan voor een bredere release in België en Nederland via de MOOOV-distributie. Naast werk van ervaren filmers Reha Erdem (BIG BIG WORLD) en Aktan Arym Kubat (CENTAUR) zijn er vooral jonge filmmakers geselecteerd. Het uit de Un certain regardcompetitie in Cannes geplukte APPRENTICE (van de jonge Junfeng Boo) over een cipier in Singapore staat naast de Senegalese genrefilm WÙLU (Daouda Coulibaly), debuut in prachtig Patagonië EL INVIERNO (Emiliano Torres), de Indiase komedie HOTEL SALVATION (Shubhashish Bhutiani), LA CAJA VACIA van de Mexicaanse cineaste Claudia Sainte-Luce (Los insólitos peces gato/The Amazing Catfish) en THE WOUND van Zuid-Afrikaan John Trengove.

Meer informatie over films en vertoningen vindt u hier.

Beeld: KNIFE IN THE CLEAR WATER (Wang Xuebo)

Geschreven door BJORN GABRIELS
 
onomatopee