Allemaal online: stille films met live muziekbegeleiding

Al sinds 16 april speelt CINEMATEK handig in op de toegenomen interesse in online kijken. Iedere donderdag deelt het filmarchief live op Facebook een oude stille film voorzien van live pianobegeleiding. In juni gaan ze door.

Op donderdag 11 juni om 15u speelt A Wild Roomer van Charley Bowers (US, 1927, 20’) met piano van Hughes Maréchal. Charley Bowers, een lang vergeten en soms onbegrepen figuur van de cinema uit de jaren 20, creëerde een personage dat op een vreemde manier aan Buster Keaton doet denken. Hij regisseerde en acteerde in twintig slapstickfilms waarin hij live-action en animatie mengt. In A Wild Roomer zet hij een uitvinder van onwaarschijnlijke en absurde machines neer die onze tijd, met zijn voortschrijdende mechanisatie en wetenschappelijke vooruitgang, in twijfel trekt. Samen met twee andere Charley Bowers-titels werd de film in de jaren 60 terug ontdekt in de Cinémathèque van Toulouse. In 1969 werd de restauratie toevertrouwd aan het Belgische filmarchief.
 
De week daarop, op 18 juni, kan je om 19u op Facebook meekijken naar een compilatie van fragmenten getiteld Still Mostly Lost. Voor de vertoning werkt CINEMATEK samen met The Library of Congress in Washington. Ieder jaar in juni verzamelt The Library of Congress filmliefhebbers voor het identificatie-event Mostly Lost. Het doel is om films te identificeren die in de vergetelheid zijn beland door nitraatbeschadiging, fouten in catalogi of avontuurlijke montages door de jaren heen, of die niet meer in verband worden gebracht met hun oorspronkelijke titel. De onbekende clips worden ingezonden door archieven en verzamelaars van over de hele wereld. Tijdens de screenings wordt het publiek verwacht te roepen als ze iets herkennen: locaties, acteurs, automerken of idealiter de officiële naam van de film. Sinds 2013 neemt CINEMATEK deel aan dit project met een selectie niet-geïdentificeerde films uit hun collectie. Door het coronavirus is Mostly Lost dit jaar gecanceld. Daarom organiseert de bibliotheek samen met CINEMATEK een virtuele screening met films uit vorige edities die nog niet volledig geïdentificeerd zijn. 
 
Het laatste Facebook Live-event van juni (we weten niet of CINEMATEK door gaat wanneer de bioscopen weer openen) vindt plaats op 25 juni om 15u. Je kan online kijken naar een compilatie van kortfilms van Max Linder (zie afbeelding) met live pianobegeleiding door Hughes Maréchal. Max Linder was de eerste grote komiek uit de filmgeschiedenis en het grote voorbeeld van Charlie Chaplin. Deze Franse dandy met een hoge hoed en lakschoenen was in de jaren 10 een tot in Rusland bejubelde filmster die meer dan vijfhonderd komische films maakte.

Ter aanvulling voegt CINEMATEK drie titels toe aan het VoD-aanbod bij Cinema bij je thuis en Sooner

Bruxelles-Transit (Samy Szlingerbaum, 1980)
In een van de eerste naoorlogse films in het Jiddisch graaft regisseur Samy Szlingerbaum naar zijn jeugd via de immigratie van zijn ouders naar het "beloofde land" België na de Tweede Wereldoorlog. Samen met spookbeelden van het naoorlogse Brussel en verbazingwekkende zwart-wit fotografie, vormt deze bijna surrealistische en avant-garde cinema-ervaring een portret van zijn familie en hun aangrijpende verlangen naar een gevoel om thuis te komen.
Ook te bekijken op Avila Film

Noce en Galilée (Michel Khleifi, 1987)
In 1987, aan het begin van de eerste intifada, maakte Michel Khleifi met Noce en Galilée de eerste Palestijnse fictiefilm die binnen het historische Palestina werd gefilmd. Kunst als instrument van verzet. Terwijl Israël en de meeste westerse regeringen het Palestijnse volk wilden doen “verdwijnen”, schreeuwden ze harder dan ooit terug: “Wij leven”. Via weerstand en kunst maakte een bezet volk een bijzonder krachtig statement. Gelauwerd in Cannes met de Prix de la Critique Internationale.

Vanaf 12 juni: The Event (Sergei Loznitsa, 2015)
In augustus 1991 maakte een mislukte poging tot staatsgreep (bekend als putsch), geleid door een groep hardcore communisten in Moskou. Een kwart eeuw later komt Sergei Loznitsa terug op de dramatische momenten van augustus 1991 en werpt een blik op de gebeurtenis die wereldwijd werd geprezen als de geboorte van de ‘Russische democratie’.

Deze aankondiging werd, na enkele kleine aanpassingen, overgenomen van het persbericht van CINEMATEK. 

Beeld boven: portret van Max Linder 

Geschreven door FILMMAGIE