Belgische film trekt festival van Rotterdam op gang

De Belgische film 38 TEMOINS (foto) van Lucas Belvaux opent morgen het gerenommeerde Filmfestival van Rotterdam, het eerste belangrijke festival (voor Sundance en Berlijn) van het prille nieuwe jaar. Het is voor het eerst in de geschiedenis van Rotterdam dat een Belgische film, die vanaf half maart in België in de zaal zal te zien zijn, het festival op gang trekt (tot 4 februari). 


De andere Belgen die geselecteerd werden zijn: LES GEANTS (Bouli Lanners), HISTOIRE DE MES CHEVEUX (Boris Lehman), THE INVADER (Nicolas Provost), L'HIVER DERNIER (John Shank) en een tiental korte films. We kunnen dus gerust van een hoogconjunctuur spreken. 
Het filmfestival, intussen aan zijn 41ste editie toe, kan bezwaarlijk als het welpje van Berlijn worden afgedaan, daarvoor is de flink uit de kluiten gewassen tijger te veelzijdig en voor een filmminnend publiek te aantrekkelijk.


WUTHERING HEIGHTS (A. Arnold), SHAME (Steve McQueen), LE HAVRE (A. Kaurismaki), HUGO (Martin Scorsese) en A DANGEROUS METHOD (David Cronenberg) beleven er hun Nederlandse première. Wierpen hun schaduw al vooruit: THE DESCENDANTS (A. Payne), MONSIEUR LAZHAR (P. Falardeau), OSLO, AUGUST 31ST (J. Trier), SKOONHEID (O. Hermanus) en UNE VIE MEILLEURE (C. Kahn). 
Afgezien daarvan is het reikhalzend uitkijken naar NANA, V. Massadian's verstilde poëtisch drama, BALLET AQUATIQUE van de vorig jaar overleden meester Raul Ruiz, jaren de chouchou van Rotterdam, veelfilmer M. Takashi’s nieuwste ACE ATTORNEY, het 300' durende FLORENTINA HUBALDO van Lav Diaz, van wie ook het 355' durende CENTURY OF BIRTHING te bewonderen is, allebei in prachtig zwart-wit.

Ander recent werk is ondermeer I WISH (K. Hirokazu), DUCH, LE MAÎTRE DES FORGES DE L'ENFER (R. Panh) en O NOSSO HOMEM (Pedro Costa). 
 Wordt in het zonnetje gezet: Peter von Bagh, al 45 jaar actief met documentaires en portretten, die aan het hoofd stond van het Fins filmarchief, 20 boeken over film schreef , directeur van het filmfestival van Bologna was en inmiddels van het midnight sun film festival in Sodankylä. Een duizendpoot zeg maar. Idem dito wat Ai Wei Wei betreft, een revolterend kunstenaar – wat nogal voor problemen zorgt in China, zijn thuisland – en iemand die vooral geobsedeerd lijkt tussen de wisselwerking van verkeer (mobiliteit) en urbanisatie.

De Arabische revolte, intussen “Arabische lente” genoemd komt uitvoerig aan bod in power cut middle east, zodat the mouth of garbage met een lading oude Braziliaanse B-porno films niet echt als enige uitweg dient te worden genomen. Hoewel... LILIAN M (1975) en O IMPERIO DO DESEJO (1981) van Carlos Reichenbach niet meteen als B-films kunnen bestempeld worden.


Ook dit jaar valt er veel fraais te ontdekken in Rotterdam! Wij brengen graag af en toe verslag uit.

www.filmfestivalrotterdam.com

ZENO CORNELIS

Geschreven door
 
onomatopee