Belgische sixtiesthriller haalt recordaantal Magrittes

Met haar optreden in films en series aan beide kanten van de taalgrens, is actrice Veerle Baetens een toonbeeld van de verenigde Belgische cinema. Fijn dus dat ze de prijs voor Beste Actrice binnenhaalde, zaterdag tijdens de Franstalig-Belgische filmprijzen Les Magritte du cinéma.

Uitgerekend nu de Oscars het zonder gastvrouw of -heer moeten stellen, draait de formule met de ceremoniemeester die de show stroomlijnt in Franstalig België op haar best. Door de jaarlijkse Magritte-ceremonie steeg de positieve perceptie van de Belgische film: 33% van de ondervraagden beweert zelfs dat de prijsuitreiking aanzet om een biosticket te kopen voor een Belgische film. Als het aan de editie van dit jaar ligt, wordt dat dan een ticket voor de sixtiesthriller DUELLES van Olivier Masset-Depasse. Zijn Hitchcock- (of De Palma-?)stijloefening won negen Magrittes, een record in de annalen van het filmfeest. Met een feilloos oog voor interieur, rekwisieten, kleding en make-up uit de Belgische sixties, knipoogt Masset-Depasse naar de thrillers uit die tijd. De retrofotografie van Hichame Alaouie en de Bernard Herrmannachtige muziekscore van Frédéric Vercheval zijn hun Magrittes waard.

Dat DUELLES quasi alle belangrijke prijzen (Beste Film, Beste Regie en twee vertolkingsprijzen) wegkaapte voor de neus van LE JEUNE AHMED van de broers Dardenne, is wellicht het gevolg van het nieuws over een Hollywoodremake. Anne Hathaway en Jessica Chastain nemen daarin de hoofdrollen voor hun rekening. Beide vedetten zullen moeten wedijveren om het beter te doen dan Veerle Baetens en Masset-Depasses partner Anne Coesens in de Belgische versie. Voor de veelzijdige en Baetens is dit de Magritte die haar Franstalige carrière op snelle sporen zet. Het beeldje doet haar talent stralen. Dat deed ook haar pleidooi voor een brede interculturele cinema over de taalgrenzen heen. De aangekondigde culturele bezuinigingen van de Vlaamse regering waren trouwens meermaals kop van jut in de verbindende geintjes tussendoor. Schitterend hoe gastheer Koen De Bouw zijn speech met 60% moest inkorten! Naast het Vlaamse cultuurbeleid was de neerbuigende houding van de Franse film over alles wat niet uit Parijs komt een running gag. Ook andere mopjes tussendoor hielden het leuk: de “Magrippe” voor Bouli Lanners in C'EST ÇA L'AMOUR, die ziek was en zijn dokter stuurde om de prijs op te halen, of de droge vaststelling dat LOLA VERS LA MER (Beste Decor en vooral Beste Opkomende Actrice voor Mya Bollaers) na de stijging van de zeespiegel maar een kortfilm zou geweest zijn. Naast de surrealistische grapjes waren er ook intense cinematografische momenten zoals de uitleg van de bekroonde kostuumontwerper Claudine Tychon over de Romakledij in SEULE À MON MARIAGE, de klankband van Monica Vitti over haar beroep als actrice en Dalí-muze Amanda Lear die uitlegt Todd Phillips voor Joker geïnspireerd werd door News from Home van Chantal Akerman.

Voor LE JEUNE AHMED en NUESTRAS MADRES – films met een boodschap die allebei uit Cannes zijn teruggekeerd met een prestigieuze prijs – eindigde Les Magritte met enkel prijzen voor Beste Opkomende Acteur en Beste Debuut een beetje in mineur. Hun engagement had geen verweer tegen de prijzenregen van de gestileerde melo van DUELLES. Misschien vonden de Dardennes troost bij de Magritte van Beste Buitenlandse Coproductie voor Ken Loach’ SORRY WE MISSED YOU, dat ze mee produceerden? Geëngageerd en Spaanstalig scoort blijkbaar minder goed bij de juryleden van de Académie André Delvaux, want naast NUESTRAS MADRES moest ook de Amazonefilm By the Name of Tania het als documentaire verrassend afleggen tegen taboebreker MON NOM EST CLITORIS.

Tim Mielants’ DE PATRICK verzilverde zijn nominatie voor Beste Kostuums (!) niet, maar wel die van Beste Vlaamse Film. Een Magritte als aanhef voor meerdere Ensors in september? Misschien kan de Magritte ook dienen als springplank naar meer voor DUELLES-scenarist Giordano Gederlini, wiens scenario voor Les misérables genomineerd is voor een César, de grootste Franse filmprijs. De bekroonde DUELLES-monteur Damien Keyeu en actrice Baetens verdedigen dan weer mee de Belgische trots op de komende Oscaruitreiking met de kortfilm Une soeur. In afwachting van hun elfde editie kijkt de academie vooruit om zich (nog) meer te profileren: nieuw is de pregeneriek met het Magrittelogo, geprojecteerd bij alle Belgische films die voor de editie in 2021 in aanmerking komen.

Palmares 

Beste Film: Duelles (Olivier Masset-Depasse)
Beste Debuut: Nuestras Madres (Cesar Diaz)
Beste Regie: Olivier Masset-Depasse (Duelles)
Beste Vlaamse Film: De Patrick (Tim Mielants)
Beste Buitenlandse Coproductie: Sorry We Missed You (regie Ken Loach, productie Les Films du Fleuve)
Beste Scenario: Olivier Masset-Depasse en Giordano Gederlini (Duelles) 
Beste Actrice: Veerle Baetens (Duelles)
Beste Acteur: Bouli Lanners (C’est ça l’amour)
Beste Actrice in een bijrol: Myriem Akheddiou (Le jeune Ahmed)
Beste Acteur in een bijrol: Arieh Worthalter (Duelles)
Beste Opkomende Actrice: Mya Bollaers (Lola vers la mer)
Beste Opkomende Acteur: Idir Ben Addi (Le jeune Ahmed)
Beste Fotografie: Hichame Alaouie (Duelles)
Beste Geluid: Marc Bastien, Thomas Gauder, Héléna Réveillère en Olivier Struye (Duelles)
Beste Decor: Catherine Cosme (Lola vers la mer)
Beste Kostuums: Claudine Tychon (Seule à mon mariage)
Beste Originele Soundtrack: Frédéric Vercheval (Duelles)
Beste Montage: Damien Keyeux (Duelles)
Beste Kortfilm (fictie): Matriochkas (Bérangère Mc Neese)
Beste Kortfilm (animatie): La Foire agricole (Stéphane Aubier en Vincent Patar)
Beste Documentaire: Mon nom est clitoris (Lisa Billuart Monet et Daphné Leblond)

Geschreven door DIRK MICHIELS
 
onomatopee