Berlinale: Eerste Paraguayaanse film in hoofdcompetitie

De Berlinale zou de Berlinale niet zijn zonder dat een heet hangijzer het festival kleurt. Ook in de Duitse hoofdstad duikt #MeToo op in de krantenkoppen. Tegelijk is film geen film als het die dwingende actualiteit niet kan overstijgen.

Mia Wasikowska zet in de western DAMSEL van de tweelingbroers David en Nathan Zeller een vrouw neer voor wie de ene na de andere halvezool heldendaden meent te moeten verrichten. Ook als dat eigenlijk ongevraagd is, zoals wanneer Samuel Alabaster (Robert Pattinson) achter haar aan reist om de liefde van zijn leven te redden uit de klauwen van een andere man. "Ik hoef helemaal niet gered te worden", weet zij echter heel stellig. Zoals het een western betaamt, zijn de personages op zoek naar een nieuwe toekomst ver van de zorgen elders. DAMSEL laat romantische luchtkastelen uit elkaar spatten en geeft met soms weinig subtiele humor een draai aan genreclichés, maar blijft niet tot het einde scherp.

Met zijn debuutspeelfilm LAS HEREDERAS portretteert de Paraguayaan Marcel Martinessi een vrouw die, zo zei hij op de persconferentie na de film, "deel uitmaakt van de verloren generatie die hun seksualiteit verborgen moest houden". Als meest meegaande helft van een ouder lesbisch koppel laat Chela de beslissingen over aan haar partner Chiquita. Chela behoorde ooit tot de hogere klasse - ze heeft nog altijd een meid in dienst die op ouderwetse wijze alles moet verrichten wat de baas verlangt. De overgeërfde standing reikt echter slechts zover, want om aan geld te komen verkoopt het koppel een servies en andere erfstukken. Toch belandt Chiquita in de gevangenis wanneer de schulden in een fraudeklacht worden omgevormd, blijkbaar geen ongewone praktijk in Paraguay. Met delen van de veelal verduisterde beelden out of focus of 'geblokt' door gordijnen en deuren zoekt LAS HEREDERAS vervolgens meer openheid in het leven van Chela. Ze heeft geen rijbewijs, maar werpt zich in de van haar vader geërfde Mercedes toch op als chauffeur voor gegoede oudere dames. "Ze zoekt naar vrijheid, zoals ik heb gedaan in mijn leven", vertelde de geëmotioneerde actrice Ana Brun over haar personage.

Vrijheid, ook op seksueel vlak, eigende de literaire beroemdheid Oscar Wilde zich resoluut toe in de tweede helft van de 19de eeuw. Wat hem zuur opbrak. Acteur-filmmaker Rupert Everett regisseert zichzelf als hoofdpersonage in een biografische film over de laatste jaren van het icoon. De behoorlijk geaffecteerde performance dreigt wat in de weg te staan van de film, maar THE HAPPY PRINCE brengt wel een ode aan de verhalenverteller die Wilde tot op zijn doodsbed bleef. De film eindigt trouwens met een hedendaagse noot: in 2017 werd Oscar Wilde, samen met zo'n 50.000 anderen, een pardon verleend voor zijn eerdere veroordeling wegens homoseksualiteit.

Beeld: LAS HEREDERAS

Geschreven door BJORN GABRIELS