Berlinale, halfweg

Met Gloria en Childs Pose hebben zich halfweg de Berlinale nog twee kandidaten gemeld voor een plek op het palmares.

In het Chileense Gloria (foto) portretteert de cineast Sebastián Lelio de 58 jarige vrouw Gloria, gelukkig gescheiden, die haar dochter naar Zweden ziet emigreren. Zelf knoopt ze vervolgens een relatie aan met de even oude Rodolfo. Hij zit echter in de greep van zijn twee dochters die hem dag in dag uit nodig hebben voor geld, aandacht en affectie. De genereuze film Gloria mag dan aan de politieke situatie in Chili – hoe het verleden loslaten?- appelleren, de film laat vooral zien hoe een volwassen vrouw op een volwassen manier aan een nieuw hoofdstuk in haar leven kan beginnen.

Childs Pose is een zoveelste bewijs dat de Roemeense cinema geen eendagsvlieg is. Filmer Calin Peter Netzer extrapoleert een problematische moeder-zoon relatie op het ogenblik dat die zoon met zijn auto een jongen doodrijdt. De zoon is afkomstig uit de betere klasse, de verongelukte jongen komt uit een eenvoudig gezin. De moeder, een architect, neemt vervolgens het voortouw om te vermijden dat haar verwende zoon een zware gevangenisstraf wacht. Deze in dynamische semi-documentaire stijl gedraaide psychologische dramafilm focust op de malaise waarin de hogere klasse in het Roemenie van vandaag zich bevindt.

Geschreven door FREDDY SARTOR