Berlinale - palmares

CESARE DEVE MORIRE (foto), de opmerkelijke film van de niet meer zo jonge Italiaanse broers Paolo & Vittorio Taviani (‘Padre Padrone’, ‘Kaos’), heeft op de 62ste Berlinale de Gouden Beer gewonnen, de hoogste onderscheiding. De Taviani’s waren al bijna een week lang torenhoog favoriet. CESARE DEVE MORIRE (Caesar Must Die) brengt op een intrigerende manier het relaas van een theateropvoering binnen de muren van de zwaarbewaakte gevangenis Rebibbia in Rome.

De toneelgroep bestaat quasi uitsluitend uit zware criminelen van wie de meeste een levenslange gevangenisstraf uitzitten. Het stuk dat ze spelen is Julius Caesar van William Shakespeare, een klassieker over complot, verraad, doodslag enz. De kijker is getuige van het zoeken naar acteurs, de juiste koppen, de repetities, tot en met enkele uittreksels van de opvoering zelf. De film werd in Berlijn ook door de Oecumenische jury als de beste uitgekozen en wordt later dit jaar in België in de bioscoop verwacht.

De jury onder leiding van Mike Leigh koos opvallend voor kleine films. JUST THE WIND van Bence Fliegauf, een film over Roma-zigeuners was goed voor de Grote Prijs van de Jury. Christian Petzold die met BARBARA een evocatie van het leven in de DDR van de jaren ‘70 maakte, werd gelauwerd als Beste Regisseur. En de jonge actrice die in REBELLE van Kim Nguyen een kindsoldaatje speelt werd uitverkozen als de meest memorabele Actrice. En voor L’ENFANT D’EN HAUT werd aan Ursula Meier een Speciale Zilveren Beer overhandigd. Het innoverende TABU van de Portugese filmer Miguel Gomes kreeg zowel de Alfred Bauer Prijs als de Prijs van de Fipresci-jury.

Er was voor Berlijn geen enkele Belgische film geselecteerd. Nederland deed beter en nam twee prijzen mee naar huis. De Prijs van het Beste Debuut was voor KAUWBOY, een jeugdfilm van Boudewijn Koole en de Forumfilm HEMEL van Sacha Polak werd door de Internationale Filmkritiek, de Fipresci, gehonoreerd.

https://www.berlinale.de/

Geschreven door FREDDY SARTOR
 
onomatopee