Berlinale: vooruitblik op de competitie

Wes Anderson heeft een abonnement op openingsfilms. Zijn nieuwste, ISLE OF DOGS, opent donderdag de 68ste Berlinale, de laatste met de binnenkort 70-jarige Dieter Kosslick aan het roer. Een blik in de glazen bol.

Na Moonrise Kingdom (2012) in Cannes en The Grand Budapest Hotel (2014) op de Berlinale is ISLE OF DOGS Andersons derde film op rij die een groot festival opent. Met zijn nieuwe stop-motionanimatie knoopt de retromaniërist weer aan bij zijn Fantastic Mr. Fox (2009). Naast een Japans 12-jarig jongetje dat op zoek gaat naar zijn hond duikt een stemmencast vol bekende namen uit de Andersonfamilie op: Bryan Cranston, Edward Norton, Bill Murray, Jeff Goldblum, Greta Gerwig, Frances McDormand, Harvey Keitel, Scarlett Johansson, Ken Watanabe, Liev Schreiber en Tilda Swinton.

De jury onder leiding van de Duitse cineast Tom Tykwer (Lola rennt, Cloud Atlas, A Hologram for the King) en met onder anderen de in Namen geboren Cécile de France krijgt tussen 15 en 25 februari in de competitiefilms heel wat minder sterren voorgeschoteld. Naar goede gewoonte graaft de Berlinale wel in het politieke geheugen. Lav Diaz omschrijft zijn SEASON OF THE DEVIL als een Filipijnse rockopera over de Marcosdictatuur. Aleksej German Jr. keert met DOVLATOV terug naar dezelfde jaren 70, maar dan aan de andere kant van de wereld, in zijn biografische film over de Russische schrijver-journalist Sergej Dovlatov, die zijn vrijheid van publicatie beknot zag door de Sovjetcensuur.

Ook de Duitser Christian Petzold (Barbara, Phoenix) gooit zich opnieuw op een historisch onderwerp in zijn TRANSIT. Al plaatst hij vluchtelingen tijdens de Tweede Wereldoorlog wel in huidig Marseille, waar ze zich in dezelfde ruimte bewegen als ‘transmigranten’ vandaag.

Hedendaagse hete hangijzers zijn eveneens terug te vinden bij UTØYA 22. JULI van de Noor Erik Poppe over de aanslag van Anders Breivik op een zomerkamp in 2011. En voor haar TWARZ, over een outsider die een nationale held wordt, heeft de Poolse Małgorzata Szumowska inspiratie gevonden bij de conservatieve politieke wendingen van de laatste jaren in haar thuisland.

Daarnaast is geen filmcompetitie ter wereld compleet zonder een coming-of-age- of moeder-dochterverhaal. Afwachten wat de Italiaanse Laura Bispuri kan bijdragen met haar FIGLIA MIA (Daughter of Mine). Ze weet zich alvast gesteund door actrice Alba Rohrwacher.

Opvolger voor On Body and Soul?

De twee Amerikaanse competitiefilms, DAMSEL (David & Nathan Zellner) en DON'T WORRY, HE WON'T GET FAR ON FOOT (Gus Van Sant), komen vanuit Sundance naar Berlijn en lijken weinig kans te maken op een prijs. DAMSEL is een gewelddadig-komische western met Robert Pattinson die zijn ‘damsel in distress’ Mia Wasikowska probeert te redden. Letterlijk cartoonesk is dan weer de nieuwe Van Sant, een biografische film over de controversiële cartoontekenaar John Callahan (gespeeld door Joaquin Phoenix).

Kan voor het eerst sinds Gegen die Wand (Fatih Akin) in 2004 nog eens een Duitse film de Gouden Beer binnenhalen? Of wil een jury onder Duitser Tykwer daar niet aan? Eind vorig jaar daverde de Duitse filmwereld even door een (deels verkeerd begrepen) oproep om de Berlinale een nieuwe richting uit te sturen. Die discussie lijkt ondertussen bekoeld en het is dus afwachten welke accenten de opvolger van Dieter Kosslick zal leggen. Naast TRANSIT van Petzold is het binnen het ‘lokale’ aandeel in de hoofdcompetitie vooral uitkijken naar MEIN BRUDER HEISST ROBERT UND IST EIN IDIOT van Philip Gröning (Die Frau des Polizisten). Minder kans op prijzen lijken weggelegd voor 3 TAGE IN QUIBERON (Emily Atef), waarin Marie Bäumer in de huid kruipt van Romy Schneider, of voor de werkplaatskomedie IN DEN GÄNGEN (Thomas Stuber), met Toni Erdmann-actrice Sandra Hüller.

Voor de beperkte niet-westerse bijdrage aan de hoofdcompetitie zorgen de debuutfilm LAS HEREDERAS van de Paraguayaan Marcelo Martinessi, de komedie KHOOK van de Iraniër Mani Haghighi en de op feiten gebaseerde Mexicaanse heistfilm MUSEO (Alonso Ruizpalacios), met Gael García Bernal als een van de studenten die aan de haal gaat met Maya- en andere artefacten.

Twee Franse films met alvast Bijbelse allusies in hun aankondigingen mogen we in maart al in Belgische bioscopen verwachten: EVA van Benoit Jacquot, met Isabelle Huppert als een luxeprostituee die de titel zijn titel schenkt, en LA PRIÈRE (Cédric Kahn), over jonge mannen die in een monastieke omgeving aan hun drugsverslaving proberen te ontkomen.

Een rechttoe rechtaan documentaire is dit jaar niet te bekennen in de hoofdcompetitie. Wel bevindt TOUCH ME NOT van Adina Pintilie zich naar verluidt op de scheidingslijn tussen fictie en realiteit, met haar onderzoek over intimiteit in het samenspel tussen filmmaker en personages.

Van de films buiten competitie valt het oog op UNSANE van Steven Soderbergh, de man die sinds hij zijn camera aan de wilgen zou hebben gehangen maar verder blijft werken, voor televisie, series en nu dus met een iPhone in de hand.

Hoofdcompetitie

3 TAGE IN QUIBERON van Emily Atef

DAMSEL van David & Nathan Zellner

DON'T WORRY, HE WON'T GET FAR ON FOOT van Gus Van Sant

DOVLATOV van Alexey German Jr.

EVA van Benoit Jacquot

FIGLIA MIA van Laura Bispuri

LAS HEREDERAS van Marcelo Martinessi

IN DEN GÄNGEN van Thomas Stuber

KHOOK van Mani Haghighi

MEIN BRUDER HEISST ROBERT UND IST EIN IDIOT van Philip Gröning

MUSEO van Alonso Ruizpalacios

LA PRIÈRE van Cédric Kahn

THE REAL ESTATE van Måns Månsson & Axel Petersén

SEASON OF THE DEVIL van Lav Diaz

TOUCH ME NOT van Adina Pintilie

TRANSIT van Christian Petzold

TWARZ van Małgorzata Szumowska

UTØYA 22. JULI van Erik Poppe

Buiten competitie

7 DAYS IN ENTEBBE van José Padilha

ÁGA van Milko Lazarov

BLACK 47 van Lance Daly

ELDORADO van Markus Imhoof

UNSANE van Steven Soderbergh

Beeld: ISLE OF DOGS

Geschreven door BJORN GABRIELS
 
onomatopee