Boeiende documentaires in Nova

Nu het Filmfestival van Rotterdam voorbij is en dat van Berlijn zich opmaakt om eraan te beginnen, galmen er bij ons nog wat echo’s na van een ander en veel minder bekend filmfestival, namelijk het Internationale Documentaire Festival van Jihlava in Tsjechië. Dankzij het succes van de eerste editie van “Echoes of Jihlava” in Brussel, is er nog tot eind deze week een selectie films te zien in Cinéma Nova.

Het Festival van Jihlava geniet wereldwijde faam en is door de bekende Portugese filmregisseur Manoel de Oliveira zelfs het “Mekka van de documentaire” genoemd.
Nog tot 8 februari toont “Echoes of Jihlava” een selectie films in Belgische première in het bijzijn van tal van de regisseurs. Het volledige programma bestaat enerzijds uit de winnende films en anderzijds uit een greep van meest opmerkelijke films van de laatste editie.

Zo dat op vrijdag 7 februari THE UPRISING van Peter Snowdon geprogrammeerd. De documentaire bestaat volledig uit amateurbeelden van betogers uit de Arabische opstandgebieden. Snowdon won hiermee de prijs Opus Bonum voor de Beste Internationale Documentaire in 2013.
De voorlaatste voorstelling van “Echoes of Jihlava” is Andran Abramjans TO RULE, TO WORK, TO EARN, TO PRAY, TO COLLAPSE (zaterdag 8 februari). De documentaire verkent allerlei vragen over onze maatschappij. Abramjan brengt op een grappige manier de complexe problematiek van de veranderende samenleving in beeld en werd bekroond met een speciale vermelding van de jury van Czech Joy voor Beste Tsjechische documentaire.
Petr Hátle beet vorige vrijdag al de spits af met THE GREAT NIGHT. Een film die de kijker op sleeptouw neemt door de Praagse nacht en enkele ontroerende portretten toont van de arbeiders van de nacht. Hátle neemt ons mee in zijn exploratie van de wereld der slapelozen, de film weerspiegelt dan ook de nachtelijke eenzaamheid van eenieder.
Waren ook van de partij: WINTER MIRACLE (foto) geregisseerd door Željka Sukova en Aleš Suk, NORMALIZATION van Robert Kirchhoff en het gestileerde 727 DAYS WITHOUT KARAMO van Anja Salomonowitz.

Na de voorstellingen is het mogelijk regisseurs Peter Snowdon (The Uprising) en Andran Abramjan (To rule, to work, to earn, to pray, to collapse) te ontmoeten. Elke regisseur staat het publiek te woord tijdens een vragenronde.

Geschreven door STEPHANIE CARACATSANIS
 
onomatopee