Brussels Independent Film Festival: popcorn, chocolade en experiment

Van 9 tot 15 februari houdt het Brussels Independent Film Festival (BIFF) zijn derde editie. Het festival verwelkomt onafhankelijk en experimenteel talent in het Atomium, Cinéma Galeries en Cinema RITCS. De heropleving van het Brussels International Independent Film Festival wil opnieuw gewaagde films toegankelijk maken voor het grote(re) publiek.

Met gratis toegang en popcorn tracht BIFF kijkers naar de vertoningen te lokken. Het festival haalt de mosterd bij het Brussel International Independent Film Festival, dat in 1974 van start ging maar in 2012 de deuren sloot. Uniek aan dat festival was onder meer de competitie voor films van en voor doven, die liep van 1991 tot 2012. Het nieuw leven ingeblazen BIFF legt de nadruk op weinig bekend, vooruitstrevend cinematografisch werken. Het vertoont films van zowel beginners als veteranen, met gemiddelde en lage budgetten, van over de hele wereld.

Na de kortfilms INTERROGATION (Verenigd Koninkrijk), KLOUT (België) en HOW COUNTRIES FIGHT THEIR WARS (Nederland) opent het festival in het Atomium met de documentaire WOMAN HOLDING PERSPECTIVE (Japan) van Nobuyuki Ōura. Die neemt een kijkje in het leven van Ayumi Abe, een toneelactrice die bondageperformances geeft en zichzelf prostitueert. Door de lichamelijke pijn komt ze tot leven. Oura is een kunstenaar wiens prentkunst in Japan al lange tijd het onderwerp van controverse is. In WOMAN HOLDING PERSPECTIVE brengt hij via het leven van Ayumi Abe hoop en licht in een wereld vol leed.

Experimentele pareltjes

Op Valentijnsdag zullen tien kortfilms de focus op relaties leggen. Tussen de films ook twee Belgische films: A NEW RELIGION CALLED LOVE van Marisa Papen, waarin de heilige geschriften moeten plaatsmaken voor de liefde, en MELANIE van Jacinta Agten, waarin Melanie geobsedeerd is door haar mogelijke donorvader.

Door de hele week loopt een rode draad van poëtische, abstracte films onder de naam The Rabbit Holes. Op drie schermen in Cinéma Galeries zullen in totaal dertig experimentele werken verschijnen die filmmaken op een alternatieve manier benaderen. Zo is SHELLY (Verenigde Staten) van Katie Vida volledig gefilmd met de app Snapchat. De film is een soort dagboek waarin we Shelly volgen terwijl ze haar spaargeld spendeert aan Airbnb's in New York.

Tussen de vele internationale werken is het uitkijken naar de première van de Belgische documentaire STROKES OF MADNESS van Ciska Snauwaert, Sarah D'Haeyer en Lena Dewaegenaere. De documentaire, gebaseerd op de tv-reeks Gek en geniaal van productiehuis De Chinezen, volgt acht mensen die leven met een psychose. Elk ontmoeten ze een artiest met wie ze samen hun psychotische ervaringen vertalen in kunst. Ongetwijfeld pakkende beelden die de grens tussen creativiteit en psychische kwetsbaarheid opzoeken.

Chocolade prijzen

Na een week met zo’n honderd filmvertoningen zal het festival zaterdagavond afsluiten met de uitreiking van de Atomium Film Awards. De winnende makers zullen eetbare medailles ontvangen, gemaakt van Belgische chocolade. De juryleden zullen de winnende films uitkiezen binnen de volgende acht categorieën: Beste Narratieve Film, Beste Documentaire, Beste Belgische Film, Beste Kortfilm, Beste Korte Documentaire, Beste Experimentele Film, Beste Muziekvideo en Beste Animatiefilm. Wie benieuwd is naar de winnaars van BIFF 2020, kan gratis de prijsuitreiking bijwonen in Cinéma Galeries.

Alle films zijn Engelstalig en/of Engels ondertiteld. Op www.brusselsfilmfestival.org vind je meer informatie en kan je tickets reserveren.

Beeld: Shelly

Geschreven door PIETER DESAEVER
 
onomatopee