Cannes 2013: Le Passé | A Touch of Sin

Vandaag was in Cannes de mozaïsche film aan de orde in twee films in competitie. Niet zozeer de personages zijn daarin belangrijk maar wel de gebeurtenissen die hen dreigen te gijzelen. In de traditie van A Separation portretteert de Iraanse cineast Hashar Farhadi in LE PASSÉ (foto) een nieuw samengesteld Iraans-Frans gezin in de buitenwijk van Parijs. De komst van haar ex uit Iran om de laatste zaken van hun scheiding te regelen ontketent in het gezin van de Française Marie tal van sentimentele menselijke verwikkelingen, wekt de fantomen uit het verleden opnieuw tot leven, verdiept in onderlinge relaties en laat de mens zien als iemand die geslingerd wordt tussen machteloosheid en een hunkering naar liefde. De film is zeer juist geobserveerd en van het zelfde sterke niveau als A Separation. Het moet al sterk mislopen als deze film niet op het palmares komt.

In A TOUCH OF SIN volgt de Chinese filmer Jia Zhangke in vier aparte hoofdstukken vier personages in verschillende provincies en sociale milieus in China. Zo hangt hij een prangend beeld op van een evoluerende Chinese samenleven vandaag, waar het verleden botst met het heden, plattelandsleven met het bestaan in de stad, niet zelden dat allemaal badend in een sfeer van uitdaging, geweld en onmacht.

Geschreven door FREDDY SARTOR