Cannes 2015: palmares

Vrijwel niemand had het zien aankomen, niet tijdens en niet na het zien van alle negentien films in competitie van de jongste editie van het filmfestival van Cannes. Toch is het wel goed dat net nu de Gouden Palm ging naar DHEEPAN van Jacques Audiard. Vier jaar geleden was hij beginnen schrijven aan dit drama, waarin hij drie Sri Lankaanse bootvluchtelingen, onder wie een Tamil Tiger die het geweld heeft afgezworen, naar Frankrijk laat overkomen om daar een nieuw leven te beginnen. Een blij verraste Audiard zag er de humor wel van in toen hij bij het ontvangen van de Gouden Palm op het podium Michael Haneke bedankte “dat hij dit jaar geen film had gemaakt”. Bijgevolg gingen de troostprijzen naar de films waartussen iedereen de Gouden Palm had gezien: THE ASSASSIN (Hou Hsiao-hsien), SON OF SAUL (László Nemes) – ook Prijs van de Internationale Filmkritiek, de Fipresci –, CAROL (Todd Haynes) en THE LOBSTER (Yorgos Lanthimos), respectievelijk goed voor de Beste Regie (“Een beheersing van het medium op alle niveaus”, aldus de jury), de Grand Prix, ex-aequo Beste Actrice (Rooney Mara op gelijke hoogte met Emmanuelle Bercot in MON ROI) en de Juryprijs. De Prijs voor het Beste Scenario ging naar Michel Franco en Tim Roth voor CHRONIC over een thuisverpleger (gespeeld door Roth zelf) die helemaal opgaat in zijn job en zijn privéleven verwaarloost, wat hem bijna zuur opbreekt.

Michel Franco won in 2012 in Cannes Le Prix Un Certain Regard met Después de Lucía, over een meisje dat na de scheiding van haar ouders verhuist en daar verschrikkelijk zwaar wordt gepest tijdens en na schooltijd. Een andere verrassing – in de eerste plaats voor hemzelf – was de Prijs voor de Franse acteur Vincent Lindon (“Mijn eerste prijs in een carrière van 30 jaar”) die met overtuiging de hoofdrol speelt in LA LOI DU MARCHÉ van Stéphane Brizé. Deze film mag in aanwezigheid van Brizé en Lindon het Filmfestival van Brussel openen nu vrijdag. En de hoofdactrice van Carol (naast Cate Blanchett), Rooney Mara, moet haar prijs delen met Emmanuelle Bercot, die schittert aan de zijde van Vincent Cassel in MON ROI van Maïwenn. Je kan/mag nooit in de ziel kijken van een jury, maar het zou wel eens een compensatie kunnen zijn voor het feit dat Bercots eigen film, een oersterke kroniek over een jongere met gedragsproblemen, LA TÊTE HAUTE, het festival mocht openen maar geen deel uitmaakte van de competitie was. Ook LA TÊTE HAUTE is momenteel bij ons al in de bioscoop te zien. Grote verliezer(s) dit jaar waren de drie Italiaanse films: YOUTH van Paolo Sorrentino, CONTE DES CONTES van Matteo 'Gomorra' Garrone en MIA MADRE van Nanni Moretti. Gelukkig kreeg Moretti voor het zeer persoonlijke MIA MADRE de Prijs van de Oecumenische Jury.

Beeld: Dheepan

Geschreven door FREDDY SARTOR
 
onomatopee