Cannes 2017: Gouden Palm voor The Square

Met een gezamenlijke oerschreeuw van geluk heeft de Zweed Ruben Östlund de Gouden Palm in ontvangst genomen voor THE SQUARE, een late toevoeging aan een competitie die al bij al te weinig harten sneller deed slaan.

Na een hoofdcompetitie zonder massaal uitgejouwde films of intense coups de coeur schuift de jury onder voorzitterschap van Pedro Almodóvar een vrij braaf palmares naar voren. Voorafgegaan door een korte speech van actrice Juliette Binoche over hoe liefde, cinema en licht – in vele talen – elkaar aansteken, ging de Gouden Palm naar een film die net het goedkope, in dure maatpakken gestoken, zogenaamde humanisme van gegoede kunstinstituten en hun (on)vermogende publiek aan de kaak stelt. Östlund maakte van de gelegenheid gebruik om de zaal vol geëerde genodigden te laten delen in zijn “oerschreeuw van geluk”, een kleine performance die past bij zijn op groepsdynamiek gerichte films. De kans is echter klein dat er in de loop van de feestelijke avond een even ontluisterende performance zal plaatsvinden als die tijdens een galareceptie in THE SQUARE.

Net voor de Gouden Palmuitreiking ging er een speciale Prijs voor de 70ste Verjaardag van Cannes naar Nicole Kidman, eerder tijdens het festival te zien in competitiefilms THE KILLING OF A SACRED DEER en THE BEGUILED, Jane Campions televisieserie TOP OF THE LAKE en John Cameron Mitchells seventiespunkfilm HOW TO TALK TO GIRLS AT PARTIES. Kidman stuurde haar dank in een videoboodschap vanuit haar thuis in Tennessee. Ook haar regisseur in THE BEGUILED, Sofia Coppola, was niet aanwezig op de slotceremonie om haar Prijs voor Beste Regie in ontvangst te nemen. Haar bescheiden bedankbericht – met lof voor Jane Campion, nog altijd de enige vrouwelijke Gouden Palmwinnaar – werd voorgelezen door jurylid Maren Ade, die vorig jaar met haar Toni Erdmann volgens velen die hoofdprijs had verdiend.

Wel (over)aanwezig: Will Smith, wiens podium- en rode-lopergrollen schril afstaken tegen de bedeesde verschijning van Joaquin Phoenix, blijkbaar als enige werkelijk verrast bij zijn Prijs voor Beste Acteur in Lynne Ramsay’s intense YOU WERE NEVER REALLY HERE. Vooraf getipt was ook Diane Krugers Prijs voor Beste Actrice in Fatih Akins terrorismedrama AUS DEM NICHTS. Ontroerd maar beheerst verwees Kruger in haar ontvangstspeech naar de slachtoffers van terrorisme “die nooit zullen worden vergeten”.

De Grote Prijs ging naar Robin Campillo’s aidsbewustwordingsdrama 120 BATTEMENTS PAR MINUTE, die het als filmische vertelling toch moet afleggen tegen NELYUBOV/LOVELESS (Juryprijs) en het ex aequo voor Beste Scenario voor THE KILLING OF A SACRED DEER en YOU WERE NEVER REALLY HERE.

Een jury onder leiding van de Franse actrice Sandrine Kiberlain koos als Beste Debuut (in de verschillende officiële competities) voor het hysterisch geacteerde JEUNE FEMME van Léonor Serraille, met Laetitia Dosch als een labiele, zich een leven bij elkaar liegende maar goedmoedige nanny annex kledingverkoopster annex jonge vrouw op de dool.

In de kortfilmcompetitie reikte juryvoorzitter Cristian Mungiu de Gouden Palm uit aan de Chinees Yang Qiu voor XIAO CHENG ER YUE/A GENTLE NIGHT. In strak vormgegeven shots gaat een moeder op zoek naar haar verdwenen dochter op de vooravond van Chinees Nieuwjaar. Terwijl het vuurwerk knalt en autoalarmen doet afgaan, groeit haar wanhoop. De Speciale Vermelding van de Jury KATTO (Teppo Airaksinen) richt zich ook op een precaire gezinssituatie, maar slaat een heel andere, surrealistische toon aan. Een man die door een echtscheiding gaat, ziet plots het plafond van zijn woning een meter zakken. Zijn vriend, met een op het eerste gezicht gelukkig gezin, wil een helpende hand reiken, maar wordt finaal zelf op zijn plaats gezet.

De enige Belg die een prijs ontving was Valentina Maurel (studente aan INSAS, Franstalig Brusselse filmschool) voor de kortfilm PAUL EST LÀ, die haar de eerste prijs van Cinéfondation onder leiding van Cristian Mungiu opleverde. De selectie van Cinéfondation bestond uit 16 studentenfilms van de 2600 inzendingen.

Palmares 2017

Gouden Palm: THE SQUARE (Ruben Östlund)

Prijs voor de 70ste Verjaardag: Nicole Kidman

Grote Prijs: 120 BATTEMENTS PAR MINUTE (Robin Campillo)

Beste Regie: THE BEGUILED (Sofia Coppola)

Beste Acteur: Joaquin Phoenix in YOU WERE NEVER REALLY THERE (Lynne Ramsay)

Beste Actrice: Diane Kruger in AUS DEM NICHTS (Fatih Akin)

Juryprijs: NELYUBOV/LOVELESS (Andrej Zvjagintsev)

Beste Scenario (ex aequo): Yorgos Lanthimos en Efthimis Filippou voor THE KILLING OF A SACRED DEER & Lynne Ramsay voor YOU WERE NEVER REALLY HERE

Caméra d’or (Beste Debuut): JEUNE FEMME (Léonor Serraille)

Gouden Palm Beste Kortfilm: XIAO CHENG ER YUE/A GENTLE NIGHT (Yang Qiu)

Speciale Vermelding van de Jury (kortfilm): KATTO (Teppo Airaksinen)

Eerste Prijs Cinéfondation: PAUL EST LÀ (Valentina Maurel)

Beeld: Ruben Östlund met zijn Gouden Palm voor THE SQUARE

Geschreven door BJORN GABRIELS