Cannes 2018 opent met Everybody Knows

"Welkom in een nieuw decennium, welkom in de toekomst", met die woorden opende algemeen directeur Pierre Lescure de 71ste editie van 's werelds grootste filmfestival. Juryvoorzitster Cate Blanchett en Martin Scorsese, te gast bij de 50-jarige Quinzaine des réalisateurs die hem de jaarlijkse oeuvreprijs Carrosse d’or zal toekennen, verklaarden de filmfestiviteiten voor geopend, te beginnen bij Asghar Farhadi's EVERYBODY KNOWS.

Alvorens aan de Spaanstalige openingsfilm van Iraniër Farhadi te beginnen trok het festival tijdens de openingsceremonie nog een blik filmgeschiedenis open. Geïnspireerd door het affichebeeld (zie hier) belandden pers en genodigden in een dialoog tussen Jean-Paul Belmondo, Anna Karina en een papegaai uit Pierrot le fou (Jean-Luc Godard, 1965).

- Pierrot: "Waarom ben je zo triest?"
- Marianne: "Omdat jij tot me spreekt met woorden, maar ik naar je kijk met gevoelens."
- Pierrot: "Met jou kan je niet praten. Je hebt nooit ideeën, alleen maar gevoelens."
- Marianne: "Dat is niet waar, er zitten ideeën in gevoelens!"

Marianne (Anna Karina, aanwezig in de zaal, in tegenstelling tot Belmondo, of Godard ...) stelt vervolgens, terwijl ze wegloopt op een strand, de vraag: "Wat kan ik doen? Ik weet niet wat te doen ..." Tijdens de openingsceremonie diende de scène als aanzet tot een humoristisch intermezzo van de Franse acteur Édouard Baer: "Niemand weet wat te doen, beste Anna Karina! We doen het beste wat we kunnen. Wist Jean-Luc Godard wat hij deed toen hij Pierrot le fou maakte? Nee, hij liet zich leiden door de inspiratie. En wij? Wat houdt ons tegen om eraan te beginnen? We hebben van niemand de toestemming nodig! We wachten op onszelf, op ons hart, en volgen simpelweg de draad van onze dromen."

Godards nouvellevaguefilm over verveling en de (on)mogelijkheid van liefde is uitermate geschikt om zowel te voelen als uit te denken welke creatieve pistes er nog open liggen. De gevaarlijke, destructieve liefde uit Pierrot le fou kreeg in het vervolg van de openingsceremonie een meer afgeborstelde invulling, in Baers besluit: "We komen hier allemaal samen voor een filmvoorstelling." En die eerste voorstelling van het kersverse festival was de nieuwe film van Farhadi (A Separation, Le passé), een vrij klassieke whodunit die zich afspeelt in een tijdelijk herenigde familie in een Spaans dorp. Farhadi neemt het onderlinge wantrouwen en op geld beluste kuiperijen op de korrel in een verhaal waarin Laura (Penélope Cruz) vanuit Argentinië naar haar thuisland Spanje terugkeert voor het huwelijk van haar zus. De dorpelingen herkennen haar meteen en het weerzien met vrienden en familie is hartelijk, ook met Paco (Javier Bardem), die een bijzondere band heeft met Laura's familie. Na een voorval op het luidruchtige huwelijksfeest wordt geleidelijk, maar niet helemaal onverwacht, duidelijk waar de titel EVERYBODY KNOWS (in het Spaans Todos lo saben) voor staat.

Openingsfilm EVERYBODY KNOWS komt ook in aanmerking voor de prijzen in de hoofdcompetitie. Benieuwd of de reflecterende urgentie, de "ideeën in gevoelens", meer spreken uit de competitiefilms die de komende tien dagen op de Croisette zullen verschijnen.

Beeld: EVERYBODY KNOWS

Geschreven door BJORN GABRIELS