Cannes 2019: De Belgen

Wat hebben de Belgen voor Cannes 2019 in petto na 'wonderjaar' 2018? Toen een Gouden Camera, nu een Gouden Palm?

21 films uit 15 landen, daaruit heeft de jury met aan het hoofd Alejandro González Iñárritu één Gouden Palm te kiezen. Misschien kan de gouden erkenning met de kristallen ondergrond dit jaar mee terug naar België: de broers Dardenne kunnen als eerste ooit een derde Gouden Palm winnen met LE JEUNE AHMED. Eerder kregen ze de hoofdprijs voor Rosetta (1999, de eerste Belgische Gouden Palm) en L’enfant (2005). Daarnaast vielen Le silence de Lorna, Le gamin au vélo en Deux jours, une nuit vorige jaren ook in de prijzen. LE JEUNE AHMED vertelt het verhaal van een dertienjarige jongen die in het hedendaagse België tussen de absolute idealen van zijn imam en de verlokkingen van het leven slingert. De gebroeders Dardenne portretteren op zachte en subtiele wijze de gevaren van radicalisering. De drastische en emotionele gevolgen in Ahmeds privéleven roepen belangrijke vragen op: Hoe gaan we om met radicalisering? Wat kunnen we doen om het tegen te gaan? Maar vooral, hoe is het zover kunnen komen?

Ook kanshebber voor die 'historische derde Palm' is Ken Loach' SORRY WE MISSED YOU. Niet toevallig werkte het productiehuis van de Dardennes, Les Films du Fleuve, ook mee aan Loach' nieuwste: de Belgische en Britse filmmakers zijn zowat de peetvaders van de Europese sociale film. Productiehuizen in België werkten nog mee aan drie andere competitiefilms: Mati Diops debuutfilm ATLANTIQUE (Frankrijk), SIBYL van Justine Triet (Frankrijk, met de Brusselse actrice Virginie Efira) en FRANKIE van de Amerikaanse filmmaker Ira Sachs.

Un Certain Regard mist films van Belgische makers, maar heeft wel wereldpremières van enkele coproducties: stamgast Christophe Honorés CHAMBRE 212, ADAM van Marokkaanse regisseur Maryam Touzani en PAPICHA van de Algerijnse Mounia Meddour, waarin landgenote Lubna Azabal een van de hoofdrollen speelt. Lukas Dhont maakt deel uit van de jury onder leiding van Nadine Labaki (Capharnaüm). Hij stelde vorig jaar in Un Certain Regard zijn debuutfilm Girl voor, om samen met zijn hoofdrolspeler Victor Polster met vier prijzen naar huis te keren.

In de onafhankelijke sectie Quinzaine des Réalisateurs, dit jaar vijftig jaar oud, stelt Bas Devos op 23 mei zijn GHOST TROPIC voor. Hij volgt daarin Khadija, een vrouw van rond de zestig die in slaap valt op de tram na een lange dag werken. Daardoor moet ze noodgedwongen te voet door Brussel naar huis wandelen, waarbij ze verschillende uitzonderlijke figuren ontmoet. Het gaat hard voor Bas Devos: zijn Hellhole (interview) – over en in Brussel – ging eerder dit jaar nog in wereldprémière op het filmfestival van Berlijn. In dezelfde sectie speelt ook OLEG, een Lets-Belgische coproductie van Juris Kursietis, zich deels in onze hoofdstad af. Ook ALICE ET LE MAIRE van de Franse regisseur Nicolas Pariser kon rekenen op productiesteun uit België.

 Ghost Tropic

In La Semaine de la Critique vinden we de Guatemalteeks-Belgische coproductie NUESTRAS MADRES van César Diaz, LUCIA EN EL LIMBO van oud INSAS-student Valentina Maurel en genrefilm VIVARIUM van Iers filmmaker Lorcan Finnegan met Imogen Poots en Jesse Eisenberg in de hoofdrollen. LES HÉROS NE MEURENT JAMAIS van Aude Léa Rapin wordt vertoond in een speciale sessie. Djia Mambu, Belgisch-Congolees journaliste en filmcriticus maakt deel uit van de La Semaine de la Critique-jury.

Tot slot opende Belgisch regisseur en actrice Salomé Richard samen met Frans regisseur Alain Raoust het onafhankelijke ACID-programma van de gelijknamige cineastenvereniging. In Raousts coming-of-ageverhaal RÊVES DE JEUNESSE speelt Salomé een jonge vrouw die tijdens een zomer gedesillusioneerd terugkeert van de stad naar haar geboortedorp om te werken in een containerpark.

Kort en vaak over het hoofd gezien

Ze staan minder in de kijker ­­– er kan maar zoveel in de kijker staan – maar Cannes is eveneens een groot festival voor kortfilmmakers. Zo zijn er in de officiële selectie én in de Quinzaine naast de features ook korte en middellange filmcompetities. Bovendien organiseert de Quinzaine jaarlijks een soort 'writerslab', The Factory, dat duo's van jonge filmmakers uit verschillende landen samenbrengt om hen een kortfilm te laten maken. Een van de vijf resultaten die getoond kunnen worden in 2019 is THE PACKAGE (13') van Belgisch-Roemeens regisseur Teodora Ana Mihai (Waiting for August) en Dušan Kasalica uit Montenegro.

Cinéfondation kiest jaarlijks een twintigtal films van de filmscholen om te vertonen en een prijs uit te reiken aan de drie beste. Uit meer dan 2000 inzendingen werd BAMBOE (19'), het RITCS-eindwerk van Flo Van Deuren, gekozen om mee te dingen naar een award. In de jury zetelen onder anderen Claire Denis en Stacy Martin. BAMBOE is een coming-of-agefilm over acht tienermeisjes die in de ban raken van een nieuwe man die hun rustige leven binnendringt. Waarop zij reageren als bamboe: als één plant bloeit, dan doen alle planten in de buurt dat ook. Flo’s kortfilm werd vorig jaar tweede in de studentenkortfilmcompetitie van Film Fest Gent.

Voor meer verslaggeving uit Cannes, zie filmmagie.be/nieuws.

Beeld: Le jeune Ahmed, copyright Christine Plenus

Geschreven door EMMA DILLEN & CHARLOTTE TIMMERMANS
 
onomatopee