Cannes: de eerste favorieten

Zowel SON OF SAUL van de debuterende Hongaarse filmmaker László Nemes (in 2007 assistent van Béla Tarr voor The Man from London) als CAROL (foto) van Todd Haynes hebben zich de eerste dagen van het Filmfestival van Cannes opgeworpen als sterke kandidaten voor de Gouden Palm. SON OF SAUL focust de hele film lang op een lid van een Sonderkommando in het uitroeiingskamp Auschwitz op het einde van de Tweede Wereldoorlog. Het Sonderkommando bestond uit joden die allerlei klusjes moesten opknappen voor de SS, maar die enkele dagen later ook werden geëxecuteerd. Een Hongaarse jood beeldt zich in dat het lijk van een jongen waarmee hij wordt geconfronteerd dat is van zijn eigen zoon en hij probeert het te redden van de vernietiging. In het kamp gaat hij op zoek naar een rabbi om de jongen een waardige begrafenis te gunnen. SON OF SAUL is een ijzersterk staaltje van claustrofobische cinema waarin iemand met de dood voor ogen en in de ogen naar een laatste strohalm grijpt om toch nog maar even een zin aan zijn leven te kunnen geven. Ook CAROL van Todd Haynes, een lovestory met thrillerallures, is een film over waardigheid en zelfrespect. Trouw aan een roman van Patricia Highsmith (The Price of Salt) vertelt CAROL hoe in het New York van begin jaren 50 een mooie jonge bediende van een speelgoedwinkeltje verliefd wordt op een toegewijde moeder, maar ook een zeer gesofisticeerde mysterieuze vrouw, innemend vertolkt door Cate Blanchett. CAROL is een warm pleidooi voor een lesbische relatie in een tijd dat dat nog onwettig was in de Verenigde Staten. Maar vooral is de film ook een hommage aan de femme fatale uit de films noir van de jaren 50, het type geheimzinnige quasi onbereikbare vrouw. Tot nu toe is Cate Blanchett veruit kandidaat nummer 1 voor de prijs van beste actrice.

Geschreven door FREDDY SARTOR
 
onomatopee