Cannes: Twee bijzondere films in competitie

Verantwoordelijkheidszin lijkt als een rode draad te lopen door heel wat films in competitie op het Filmfestival van Cannes. Een belangrijke kandidaat voor de Gouden Palm is de Roemeense film BACALAURÉAT (Engelse titel: Graduation) van Cristian Mungiu.

In BACALAURÉAT staat één man centraal. Romeo (Adrian Titieni) is een dokter die wil dat zijn dochter van zeventien (Maria Dragus), een uitstekende studente, haar studies in Engeland voortzet. Op de ochtend dat ze haar bachelorproef moet afleggen, een formaliteit eigenlijk, wordt het meisje in de buurt van haar school aangerand. Door emoties overmand legt ze een slechte proef af. Haar vader hoopt met zijn connecties de eventueel negatieve examenresultaten alsnog in de gunstige zin te beïnvloeden.

Het personage van de vader, ook nog eens in een gevoelscrisis, zit complex in elkaar. Ondanks dat hij zelf integer is, wil hij toch van de oude zeden in een land zoals Roemenië gebruik maken om de toekomst van zijn dochter veilig te stellen. De oude zeden in deze context zijn eigenlijk de corruptie bij de autoriteiten. Een intrigerende, veelgelaagde, sterke acteursfilm. De film werd eerder al in een beginstadium aan een dertigtal landen verkocht, alleen al op basis van het scenario.

Ook meedingend voor de Gouden Palm is THE LAST FACE. De bloedmooie lovestory van Sean Penn werd vanmorgen zeer verdeeld onthaald. In een hypnotiserende, dromerige beeldtaal, schatplichtig aan de cinema van Terrence Malick, ontplooit zich moeizaam een liefdesrelatie tussen Wren (Charlize Theron) en Miguel (Javier Bardem). Allebei zijn ze als dokter voor Artsen Zonder Grenzen actief in de wrede burgeroorlog in het Afrikaanse land Liberia. Maar de wreedheid van deze oorlog, hun primitieve werkomstandigheden en hun lijdende positie ondermijnen voortdurend hun relatie.

Sean Penn lijkt zich wel af te vragen of in een dergelijke bijzondere situatie, waar zelfs de affectie tussen kinderen en hun ouders zwaar op de proef wordt gesteld, de liefde tussen man en vrouw wel kan gedijen. THE LAST FACE is een zeer intense filmervaring met veel couleur locale en toch met een hoopvolle boodschap.

nvdr: Ondertussen weten we dat Cristian Mungiu voor BACALAURÉAT de prijs voor de beste regisseur kreeg, met een ex æquo voor Olivier Assayas (PERSONAL SHOPPER). Een citaat van Mungiu bij ontvangst van de prijs: "If we don't reverse the trend, auteur films could just disappear. We must support niche cinema." Proficiat!

Geschreven door FREDDY SARTOR
 
onomatopee