Cinéma Nova beknot?

Vorig jaar vierde de Brusselse undergroundbioscoop Cinéma Nova nog haar twintigste verjaardag. Nu krijgt het team, dat grotendeels bestaat uit vrijwilligers, te horen dat de Franstalige Gemeenschap 20.000 van de 90.000 euro subsidie schrapt met ingang van 1 januari 2018.

Dat de Brusselse Cinéma Nova een eigenzinnige, waardevolle speler is in het Brusselse en Belgische bioscooplandschap, bleek nog uit het aan hen gewijde vertonersverhaal in ons novembernummer 2017. Toen de bioscoop in 1997 ontstond uit een krakersinitiatief hadden ze al te kampen met heel wat scepticisme. Ondertussen reist hun faam vlotjes voorbij de landsgrenzen en vinden verschillende festivals zoals Pink Screens, Filem'on en Offscreen er een thuisbasis, naast een programmatie die in alle opzichten aanvullend is op het bestaande, commerciële aanbod.

De Waals-Brusselse Federatie stelt nu, na een doorlichting van een Commission d'aide aux Opérateurs Audiovisuels in opdracht van de Franstalige cultuurminister Alda Greoli (cdH), de 'culturele waarde' van Cinéma Nova in vraag. Hoewel de bioscoop vanaf 2015 tot 2019 de (bescheiden) subsidie van 90.000 euro per jaar zou ontvangen, werd die overeenkomst (net als voor andere Franstalige vertonersplekken) onderbroken door een nieuwe subsidieronde. En nu heeft de bioscoop te horen gekregen dat hun overheidssteun met ingang van 1 januari 2018 met 20.000 euro daalt. Als reden wordt aangehaald dat "sommige leden van de commissie reserves hebben bij de beperkte mogelijkheid tot de valorisatie en verspreiding van de Franstalige Belgische film in het kader van zo'n specifiek project. (...) Cinéma Nova heeft één zaal waarvan de opening beperkt is tot vier dagen per week."

Cinéma Nova wijst er fijntjes op dat het "waarschijnlijk een van bioscopen is die het meest Belgische films vertoont, en dan nog films die beantwoorden aan de culturele en participatieve criteria van het Audiovisuele Decreet, en zich daarbij niet beperkt tot de promotie van gesubsidieerde Franstalig-Belgische films". Ze halen dan ook meteen een film aan die vanaf deze week op hun programma staat: Laissez bronzer les cadavres van het Frans-Brusselse duo Hélène Cattet en Bruno Forzani, een film waar geen Belgische distributeur warm voor liep. Ook Kalès van Laurent Van Lancker is er binnenkort te zien. Cinéma Nova vraagt minister Greoli in ieder geval haar besluit te herzien.

Er beweegt trouwens allerlei in het Brusselse bioscooplandschap. Onlangs raakte bekend dat Cinema Variétés in de Mechelsestraat opnieuw zal openen vanaf 2021 of 2022. De vzw Bruxelles Laïque, die onder meer het Festival des Libertés organiseert, kocht de sinds 1983 gesloten bioscoopzaal voor 750.000 euro van de Franstalige Gemeenschap. Diezelfde bestuurslaag kampt met financiële tekorten en bouwkundige tegenslagen (volgens Le Soir) die de heropening van Pathé Palace nog wat verder uitstellen. Eind februari zou de bioscoop aan de Anspachlaan, waar onder anderen Luc Dardenne zijn schouders onder heeft gezet, na een jarenlange processie van Echternach eindelijk de deuren openzwaaien. Wel wil de Franstalige Gemeenschap naar verluidt ook deze uit 1913 daterende bioscoop met vier zalen opnieuw van de hand doen, en dat terwijl ze die begin jaren 2000 verwierf na een dispuut met het Vlaamse bestuursniveau onder toenmalige cultuurminister Bert Anciaux. En ... hoe zit het nu met de mogelijke verkoop van de White Cinema in het winkelcentrum Docks Bruxsel?

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Beeld: de kenmerkende voorgevel van Cinéma Nova (Creative Commons)

Geschreven door BJORN GABRIELS