Cinema Aventure herneemt bekroonde docu’s

Documentaires in een reguliere bioscoopzaal. Het gebeurt al te zelden maar het gebeurt. Zoals dezer dagen. In de Brusselse Cinema Aventure staan twee gelauwerde documentaires op het programma. De Oscargenomineerde publiekslieveling Searching for Sugar Man (Malik Bendjelloul) vertelt het verhaal van de Detroitse folkzanger Sixto ¬Rodriguez en zijn gemankeerde carrière als muziekicoon. En ook de bekroonde Belgische documentaire Le thé ou l’électricité breit een vervolg aan een druk 2012. Begin vorig jaar begon Le thé ou l’électricité van Luikenaar met een hart voor Marokko, Jérôme Le Maire, aan een rondreis door bioscopen en festivals (onder meer Visions du Réel, Docville, Open Doek en Dok Leipzig). Na een bekroning als beste Europese documentaire op de European Film Awards en een Magritte voor beste Belgische documentaire vertoont Cinema Aventure op woensdag 20 februari het spraakmakend document in aanwezigheid van filmmaker Jérome Le Maire. Le thé ou l’électricité volgt de introductie van elektriciteit in het Marokkaanse dorpje Ifri , hoog in het Atlasgebergte. Zoals de titel aangeeft, zet Le Maire vooral in op de relatie tussen het afgesloten bergdorp en de moderne wereld, die er in plaats en tijdsbeleving een heel eind van verwijderd is.‘Eén beeld spookte door mijn hoofd: het dak van een modderhut met daarbovenop een satellietschotel! Het is een onwaarschijnlijke juxtapositie van twee symbolen van twee tegengestelde werelden.’ Aldus de filmmaker. Le Maire woonde geruime tijd in Marokko. Hij filmde er de documentaire Où est l'amour dans la palmeraie? (2006), een vrij lichtvoetig portret van Marokkaanse plattelandsbewoners en hun visie op liefde en het huwelijk. Zo helpt hij een tragikomische vrijgezel in zijn omslachtige zoektocht naar een geschikte echtgenote. In Le thé ou l’électricité schuwt Le Maire – op enkele interviews na – veel meer de interactie met de ‘subjecten’ van zijn film. Waren het de barre levensomstandigheden van de gemeenschap die hem ertoe noopten zelf uit beeld te blijven? Al zorgen enkele scènes wel voor een glimlach. Wanneer na jaren van gebroken beloftes en harde arbeid de elektriciteitskabels dan toch het dorp bereiken, observeert Le Maire de nieuwsgierige, bevreemde blikken van de kinderen, vrouwen en mannen die voor het eerst in hun huis voor de televisie plaatsnemen. (Wat ze denken over de kleine westerse filmcrew en hun gesofisticeerde apparatuur komen we niet te weten.) Eigenlijk vinden de dorpelingen een begaanbare weg naar het dichtstbijzijnde dorp veel belangrijker. En die werken liggen stil, nu het elektriciteitsnetwerk wordt aangelegd. De komst van televisie en gloeilampen heeft hun geïsoleerde situatie niet verlicht, laat staan verbeterd. Rode draad door Le thé ou l’électricité is de vraag of deze modernisering wel een goede zaak is voor de Berbergemeenschap. Le Maire suggereert maar laat het antwoord open. Beelden van een donker berglandschap en duistere huiskamers verlicht door houtvuur maken plaats voor beelden van een donker dorp met enkele lichtgevende peertjes. In de beste der mogelijke werelden is kiezen tussen thee (traditionele gastvrijheid) of elektriciteit (modern comfort) een valse tegenstelling. Le thé ou l’électricité in Cinema Aventure, woensdag 20 februari, 19u30 Searching for Sugar Man in Cinema Aventure, dagelijks om 19u45 en 21u50

Geschreven door BJORN GABRIELS
 
onomatopee