Cinema Nova gaat totaal voor carnaval

“Carnaval is een feest dat het volk aan zichzelf geeft”, wist Goethe en Cinema Nova in Brussel wil hem aan zijn woord houden. Nova viert het multiculturele aspect van carnaval, ontstaan in Europa en toegeëigend door de gekoloniseerde wereld. Bijna zeven weken lang bereidt Nova de festiviteiten voor met het programma Carnaval Totaal!

Een dertigtal korte en lange films, documentaire essays, experimentele voorstellingen die behalve op etnologische festivals zelden worden vertoond en ook enkele beroemde fictiefilms, ze komen allemaal aan bod. Van 9 januari tot 23 februari draait Cinema Nova op volle toeren. Op het programma staan ook ontmoetingen met regisseurs en met specialisten zoals Clémence Mathieu, directeur van het Internationaal Museum voor Carnaval en Maskers in Binche, of Giovanni Kezich, directeur van het Europese onderzoeksproject Carnival King of Europe. De controversiële figuur ‘blackface’ wordt besproken in samenwerking met het collectief Bruxelles Panthère.

Nova start op 9 januari met de première van BLACK INDIANS, een documentaire over de Washitaw Nation, een gemeenschap zwarte Native Americans in New Orleans, in het zuiden van de VS. De film dompelt je onder in hun rituelen met muziek en dans. Zelf noemen ze zich ook wel de Mardi Grasindianen, naar het in Louisiana zeer populaire carnaval. Dansen en zingen doen de Black Indians in stijl met tot duizenden kleine, kleurrijke kraaltjes in opzichtige vederen toga’s genaaid. Door Mardi Gras te vieren willen ze eer betonen aan de Native Americans die indertijd de gevluchte zwarte slaven te hulpen hebben gestaan. De relatie tussen de oorspronkelijke indianen en de zwarte indianen loopt niet altijd even vlot. Sommigen vinden de Black Indians maar herrieschoppers. Reverend Goat Carson, een Cherokee medicijnman, opende zijn armen voor de zwarte indianen toen hij in 2013 als oorspronkelijke Amerikaanse indiaan voor het eerst met een zwarte een pijp rookte. Carson zag in de Washitaws “het meest poëtische antwoord op repressie” dat hij ooit had gezien. De traditie van de Black Indians heeft New Orleans mee gekleurd, vanaf het begin van de jazz tot het moeizame herstel in het post-Katrinatijdperk. Coregisseur en cameraman Hugues Poulain komt ook naar de première.

Een andere documentaire op het programma – GRUSS VOM KRAMPUS – gaat over de Krampusmonsters, een Oostenrijkse traditie. In plaats van Zwarte Piet zijn de hulpjes van Sint-Nikolaas in deze folklore beestachtige demonen. Jonge mannen vermommen zich als Krampus, zwerven over straat en jagen kinderen (en volwassenen) angst aan met roestige bellen en kettingen. Zo zouden ze met het geluid kwade midwintergeesten verjagen. In de afdeling fictie heeft Nova ORFEU NEGRO (1959) in petto. Het mythische liefdesverhaal laat de godenwereld achter zich en kiest voor het Braziliaanse carnaval. Daarnaast speelt de cultclassic THE WICKER MAN (1973) in de gerestaureerde director’s cut. Het is dus gelukkig niet de remake uit 2006 met Nicolas Cage, maar de versie onder regie van Robin Hardy met onder anderen Christopher Lee, die het zelf zijn beste film noemde.

Tickets en meer informatie vind je hier.

Geschreven door LANDER LUYTEN
 
onomatopee