Cold War wint Grand Prix in Gent

Dertien films maakten deel uit van de internationale competitie op Film Fest Gent 2018, waarvan er slechts één de Grand Prix kon winnen. Vanavond werd die uitgereikt aan COLD WAR van Paweł Pawlikowski, een warm liefdesverhaal in tijden van Koude Oorlog.

De internationale jury die na tien dagen filmfeest de award mocht uitreiken, bestond dit jaar uit een schilder (Michael Borremans), een dj-duo (Stephen & David Dewaele) en vier regisseurs (Hope Dickson Leach, Alexandre O. Philippe, João Pedro Rodrigues en Nele Wohlatz). Aan de Grand Prix hangt een mooie prijskaartje: een distributiepremie van €20.000 voor verdeler Cinéart, die de film op 31 oktober uitbrengt, en een mediacampagne van €27.500. Waarom nu precies COLD WAR, in Cannes ook al winnaar van de regieprijs, dat streepje voor verdiende op eveneens sterke selecties als Wildlife van Paul Dano of High Life van Claire Denis, motiveerde de jury heel kort: "We geven de Grand Prix voor de Beste Film aan een onberispelijk stukje cinema dat ons verrukte en ontroerde. Daarnaast willen we ook de verbazingwekkende uitvoering van de hoofdrolspeelster eren en kozen we daarom voor COLD WAR van Paweł Pawlikowski." Voor ons mocht het in Filmmagie oktober, met een romantisch beeld uit de winnende film op de cover, iets meer zijn:

"Pawlikowski filmt met een scherpe cultuurhistorische bril. Met de zwart-witstijl van COLD WAR brengt hij de films uit de periode 1949-1964 in herinnering, van postoorlogsfilm tot new wave. Ook de uitstraling van de twee hoofdvertolkers Joanna Kulig en Tomasz Kot past volledig in de look van die tijd. In het eerste deel van cold war is de filmdocumentarist in Pawlikowski sterk aanwezig. De kroniek van de communistische machtsovername wordt benaderd vanuit de muzikale bekommernissen van het bekende folkcollectief Mazowsza. Dit werd in de late jaren 40 gesticht door de muzikanten Tadeusz Sygietynski en Mira Ziminska. Al ten tijde van de Koude Oorlog trad het ver buiten de Poolse landsgrenzen op. Nauwgezet reconstrueert de cineast hun opzoekingswerk op het Poolse platteland en de manipulaties van de communistische overheid om dit repertorium van Poolse volksmuziek naar zich toe te halen. Behendig rijgt Pawlikowski het semibiografische verhaal van zijn ouders Wiktor en Zula in dit documentaire kader. Als filmfresco en tijdskroniek heeft COLD WAR een bijzonder gebalde vertelstijl. Er zijn geen scènes of personages te veel. Elke scène en ieder personage hebben hun betekenis in het verhaal. De muziek en de fotografie dragen mee het dramatisch karakter van de film, wat het effect van het tijdsfresco completeert. Met zijn beelden van het rurale leven en zijn thema van communisme versus kapitalisme lijkt COLD WAR een Poolse Novecento. Pawlikowski’s oogverblindende beelden, cameravoering en belichting versterken deze vergelijking. Met dit opmerkelijk zuinige verschil: Pawlikowski doet in een tijdsduur van amper 89 minuten waarvoor Bertolucci er meer dan 300 nodig had." (Dirk Michiels)

Lees de volledige bespreking en het carrièreportret van Pawlikowski in het huidige nummer

Palmares Film Fest Gent

Grand Prix voor Beste Film: Cold War (Paweł Pawlikowski)
Georges Delerue Prijs voor Beste Muziek: Stuart A. Staples voor High Life (Claire Denis)
Beste Europese Kortfilm: Dark Chamber (Ottó Bánovits)
Beste Belgische Studentenkortfilm Après le silence (Sonam Larcin)
ACE Image Factory & The Fridge Publieksprijs (kortfilm): Provence (Kato De Boeck)
Explore Award: Mein Bruder heißt Robert und ist ein Idiot (Philip Gröning)
(North Sea Port en Canvas publieksprijzen nog niet bekend)

Beeld: Cold War

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS
 
onomatopee