Courtisane maakt filmkijker het hof

Eclectisch maar met een experimentele input en uitdagende sfeer die alles met elkaar verbindt. Zo kunnen we de selectie van Courtisane in Gent traditiegetrouw omschrijven. Ook dit jaar heeft de organisatie een ruim aanbod aan oude, nieuwe en herontdekte experimentele cinema in petto. Een rode draad doorheen de vijf dagen blijkt alvast de zoektocht naar het documentaire aspect van het filmische medium.

De veertiende editie opent met een documentaire van de vermaarde Chinese filmer Wang Bing. FATHER AND SONS (foto) toont het leven zoals het eraan toegaat in het hutje van een Chinese migrantarbeider en zijn twee zoons. Hoewel Bings meest recente documentaire slecht 87 minuten telt (een uitzonderlijke korte speelduur voor hem), spreken we hier niet over de meest toegankelijke cinema. Bings films zijn een oefening in de pure observatie en een poging tot complete inleving. Wars van alle spektakel of trucjes richt hij deze keer zijn camera vier dagen lang op een erbarmelijk hutje waarin twee verveelde tieners hun toevlucht zoeken tot de wereld van het beeldscherm, van een tv tot gsm.

Naast het werk van deze eigentijdse documentairemeester valt de eerste avond eveneens een performance van William Hooker mee te pikken. De componist en jazzpercussionist begeleidt live BODY AND SOUL (1925) van Oscar Micheaux, algemeen geprezen als de meest invloedrijke Afro-Amerikaanse filmmaker van zijn tijd. Hierbij aansluitend zijn op dag twee en drie films te zien van de zogenaamde L.A. Rebellion. Deze generatie jonge filmmakers formuleerde van de late jaren 60 tot de late jaren 80 een antwoord op de klassieke Hollywoodfilm door de leefwereld van de Afro-Amerikaanse gemeenschappen centraal te plaatsen.

Prijken nog op de affiche: zes films van de eigenzinnige Portugees Pedro Costa, waaronder diens meest recente documentaire CAVALO DINHEIRO (2014), en een blik op het oeuvre van Thom Andersen, Amerikaans filmer en theoreticus. Deze laatste wijst sinds kort de gestileerde Hollywoodcinema af en gaat op zoek naar een stijl die ons echte leven kan weergeven.

Dit alles van 1 tot 5 april in vier zalen in Gent (de Minard, KASKcinema, Sphinx Cinema en de Paddenhoek).

Geschreven door NANA VAN DE POEL
 
onomatopee