De Césars: ‘misérable’

Afgelopen vrijdag heel wat ophef tijdens de 45ste uitreiking van de Césars: voorgegaan door de vurige Adèle Haenel, stormde een deel van het publiek weg uit de zaal om hun afkeer te uiten over de uitroeping van Roman Polanski tot Beste Regisseur. Buiten raakten feministische demonstranten in conflict met de politie.

De grote César-winnaar is LES MISÉRABLES van debutant Ladj Ly (prijs voor Beste Film, Beste Montage, Beste Mannelijke Belofte en de publieksprijs), de grote verliezers zijn helaas de Franse slachtoffers van seksueel geweld. Door Roman Polanski’s J'ACCUSE wel twaalf keer te nomineren, gaf de jury een klap in het gezicht aan slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag, die in Frankrijk slechts met moeite gehoord worden. Door Polanski dan nog eens te bekronen als beste regisseur, was het hek helemaal van de dam. In 1977 werd hij veroordeeld voor een verkrachting van een dertienjarig meisje. Sindsdien doken er nog beschuldigingen van misbruik op. In J’ACCUSE, over de historische, antisemitische zaak-Dreyfus, maakt hij onmiskenbare toespelingen op zijn eigen controversiële leven. De Pools-Franse regisseur ontliep zijn straffen door uit de VS naar Frankrijk te vluchten. De heisa rond zijn talrijke Césarnominaties stak al eerder de kop op, toen begin februari alle vijftien leden uit de jury besloten zich terug te trekken.

Om een feministische lynchpartij op de Césars te ontwijken, kwamen Polanski en zijn team vrijdagavond niet opdagen op de Césarceremonie, hoewel zijn nieuwste film twaalf keer genomineerd was. Hij stuurde zelfs niemand om zijn prijzen (Beste Regisseur, Beste Adaptatie, Beste Kostuumdesign) in ontvangst te nemen. Zo geheel afwezig als Polanski, zo prominent aanwezig was Adèle Haenel, de actrice uit Céline Sciamma’s PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU. Beelden van Haenel die gedegouteerd was door Polanski’s overwinning, gingen viraal. Als kind was ze zelf slachtoffer van seksueel geweld in de filmindustrie en dit najaar legde ze daarover klacht neer tegen cineast Christophe Ruggia. Ostentatief verliet ze de zaal met de woorden “shame” en “bravo la pédophilie”.

Haenel zelf kreeg een nominatie voor haar rol in PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU (Céline Sciamma), net zoals haar twee tegenspelers (Noémie Merlant voor Beste Actrice en Luàna Bajrami voor Beste Vrouwelijke Belofte). Alle drie grepen ze naast een César. De prijs voor Beste Actrice was weggelegd voor Anaïs Demoustier in ALICE ET LE MAIRE van filosoof-regisseur Nicolas Pariser. Ook PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE-regisseur Sciamma werd genomineerd, maar rivaal Polanski ging met de eer lopen. J’ACCUSE won in september ook al de prestigieuze Grand Jury Award in Venetië.

Er dongen ook drie Belgische films mee naar een Frans gouden beeldje, maar onze landgenoten keerden zoals op de Oscars met lege handen weer naar huis. LE JEUNE AHMED van de gebroeders Dardenne en LOLA VERS LA MER van Laurent Micheli maakten kans in de categorie Beste Buitenlandse Film, maar het was het alom gelauwerde PARASITE van Bong Joon-ho dat de hoofdvogel afschoot. Net als op de Oscars, het Amerikaanse equivalent van de Césars, versloeg PARASITE ook in Frankrijk JOKER en ONCE UPON A TIME … IN HOLLYWOOD. De stopmotionfilm CE MAGNIFIQUE GÂTEAU! van het Belgische duo Emma De Swaef en Marc James Roels maakte kans op de prijs voor Beste Kortfilm, maar greep er net naast. Die prijs ging naar de animatie LA NUIT DES SACS PLASTIQUES van Gabriel Harel.

Het volledige palmares

César voor Beste Film: LES MISÉRABLES van Ladj Ly
César voor Beste Regie: J’ACCUSE van Roman Polanski
César voor Beste Actrice: Anaïs Demoustier in ALICE ET LE MAIRE
César voor Beste Acteur: Roschdy Zem in ROUBAIX, UNE LUMIERE
César voor Beste Vrouwelijke Bijrol: Fanny Ardant in Marianne dans LA BELLE EPOQUE
César voor Beste Mannelijke Bijrol: Swann Arlaud in GRÂCE À DIEU
César voor Beste Buitenlandse Film: PARASITE van Bong Joon-ho
César voor Beste Debuutfilm: PAPICHA van Mounia Meddour
César voor Beste Originele Scenario: Nicolas Bedos voor LA BELLE EPOQUE
César voor Beste Decor: Stéphane Rozenbaum voor LA BELLE EPOQUE
César voor Beste Kostuumontwerp: Pascaline Chavanne voor J’ACCUSE
César voor Beste Beloftevolle Actrice: Lyna Khoudri in PAPICHA
César voor Beste Beloftevolle Acteur: Alexis Manenti in LES MISERABLES
César voor Beste Geanimeerde Kortfilm: LA NUIT DES SACS PLASTIQUES van Gabriel Harel
César voor Beste Geanimeerde Langspeelfilm: J’AI PERDU MON CORPS van Jérémy Clapin
César voor Beste Documentaire: M van Yolande Zauberman
César voor Beste Kortfilm: PILE POIL van Lauriane Escaffre en Yvonnick Muller
César Publieksprijs: LES MISERABLES van Ladj Ly
César voor Beste Geluid: Nicolas Cantin, Thomas Desjonquères, Raphaëll Mouterde, Olivier Goinard en Randy Thom voor LE CHANT DU LOUP
César voor Beste Adaptatie: Roman Polanski en Robert Harris voor J’ACCUSE, naar de roman D. van Robert Harris
César voor Beste Montage: Flora Volpelière voor LES MISERABLES
César voor Beste Cinematografie: Claire Mathon voor PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU
César voor Beste Originele Soundtrack: Dan Levy pour J’AI PERDU MON CORPS

Beeld: Les misérables

Geschreven door KATRIJN BEKERS
 
onomatopee