Deauville 2020: rendez-vous met VS, Cannes en Annecy

Het Festival du cinéma Americain de Deauville verwelkomt in zijn 46ste editie de door de strijd tegen het coronavirus getroffen festivals van Cannes en Annecy. Hun selecties zorgen voor een breder blikveld dan de traditionele Amerikaanse focus aan de Normandische kust.

Met de documentaire DEAUVILLE ET LE RÊVE AMÉRICAN van Daphné Baiwir blikt Deauville in de documentaire sectie terug op een al 45 jaar durend eerbetoon aan Amerikaanse cinema op de plages en de planches van de Normandische badstad. Daarnaast kijkt de 46ste editie, die loopt van 4 tot 13 september, vooral naar de toekomst van de filmwereld. De COVID-19-crisis zette het Festival du cinéma Americain de Deauville aan om, naast de obligate veiligheidsmaatregelen, getroffen Franse collega’s als Cannes en Annecy welkom te heten en de traditionele Amerikaanse focus te verruimen. “We delen met (festivaldirecteur) Bruno Barde een openheid naar de wereld”, liet Cannesopperhoofd Thierry Frémaux optekenen.

Uitzonderlijke omstandigheden vragen om een uitzonderlijke editie. Deauville week in het verleden al sporadisch af van zijn focus op Amerikaanse cinema om de volgspot te richten op enkele Franse producties, maar ditmaal krijgt het festival een grotere internationale dimensie. Cynici zullen opmerken dat de organisatoren, die via hun PR-bureau Le Public Système stevig verankerd zijn in het festivalcircuit, zo behoorlijk wat goodwill creëren voor een festival dat de laatste jaren wat in de verdrukking was geraakt. Feit is dat het traditioneel op een positive vibe surfend Deauville zijn geloof in de kracht van cinema kan illustreren met kwaliteitsfilms.

Filmfeest in Normandië

Dit jaar is “avant tout le rendez-vous du cinéma”, klinkt het en daarvoor zorgen onder meer tien films uit de Cannesselectie. Daar horen ook Frans-Belgische coproducties bij: Lucas Belvaux’ drama over de Algerijnse onafhankelijkheidsoorlog DES HOMMES, Farid Bentoumi’s klokkenluiderthriller ROUGE en Charlène Faviers film over grensoverschrijdend gedrag SLALOM. Verder naast de Zuid-Koreaanse actieprent PENINSULA (Yeon Sang-ho) vooral Franse producties: ADN (Maïwenn), LES DEUX ALFRED (Bruno Podalydès), A GOOD MAN (Marie-Castille Mention-Schaar), TEDDY (Ludovic & Zoran Boukherma) en LAST WORDS (Jonathan Nossiter). Uit Annecy verwelkomt Deauville CALAMITY (Rémi Chayé), LUPIN III THE FIRST (Takashi Yamazaki) en PETIT VAMPIRE (Joann Sfar). Om de internationale dimensie van deze editie extra in de verf te zetten opent het festival met MINARI, een Amerikaanse film van Lee Isaac Chung, en sluit het af met een Franse hommage aan Amerikaanse superhelden: COMMENT JE SUIS DEVENU SUPER-HÉROS van Douglas Attal.

Minari

Naast hommages aan Kirk Douglas (zoon Michael is zowat een vaste festivalgast) en Barbet Schroeder (bedacht met een Prix du festival) zoomt Deauville traditioneel in op de onafhankelijke Amerikaanse cinema. In de competitie is er plaats voor vijftien films die volgens festivaldirecteur Barde “actuele thema’s aansnijden en hedendaagse onzekerheden weerspiegelen: zoektocht naar identiteit, ecologische crisis, spanning omwille van mythes en hersenschimmen, seksueel misbruik en onzekere toekomstperspectieven. Ze geven prioriteit aan het verlangen om lief te hebben zonder uit het oog te verliezen dat oorlogen het leven bedreigen.” Hij ziet Deauville als “een asielgebied” dat de “diversiteit en originaliteit van de Amerikaanse cinema onderstreept” met films die “de menselijke natuur en de samenleving bevragen”.

Amerikaanse spiegel

Zeven debuten staan op het programma en acht vrouwelijke filmmakers zijn van de partij. Blikvangers zijn FIRST COW van Kelly Reichardt, THE NEST van Sean Durkin, UNCLE FRANK van Alan Ball en zeker KAJILLIONAIRE van cultcineast Miranda July. Verder in het indiecircuit gehypete titels zoals GIANTS BEING LONELY (Grea Patterson), HOLLER (Nicole Riegel), LORELEI (Sabrina Doyle), LOVE IS LOVE IS LOVE (Eleanor Coppola), SHIVA BABY (Emma Seligman), SOPHIE JONES (Jessie Barr), SOUND OF METAL (Darius Marder), THE ASSISTANT (Kitty Green) en THE VIOLENT HEART (Kerem Sanga).

Sons of Philadelphia

Traditioneel zet Deauville ook in op twee andere secties. Zo zijn er een resem ‘Premières’, waarbij vooral CRITICAL THINKING (John Leguizamo), THE PROFESSOR AND THE MADMAN (van P.B. Shemran met Mel Gibson), de Marcel Marceau-film RESISTANCE (Jonathan Jakubowicz), het misdaadrama SONS OF PHILADELPHIA (Jérémie Guez met Matthias Schoenaerts) en het langverwachte WENDY van Beasts of the Southern Wild-regisseur Benh Zeitlin in het oog springen. De sectie ‘Les Docs de l’Oncle Sam’ brengt vooral documentaires die draaien rond film (Kubrick, Kirk Douglas, Deauville, Pierre Lescure) en verder BILLIE, THE LAST HILLBILLY en WEED AND WINE.

Nieuw is een, gezien de sanitaire crisis, erg actuele sectie: ‘American & French Doctors’. Zowel nieuw als klassiek werk brengt een ode aan de zorgsector. Naast documentaires als 5B (Paul Haggis) en VOIR LE JOUR (Marion Laine) krijgen we fictiefilms zoals L’AMOUR D’UNE FEMME (Jean Grémillon) en MAGNIFICENT OBSESSION (Douglas Sirk) te zien op het grote scherm. Deze buitenbeentjes vormen een beetje de kers op de taart van een ongewone editie die belooft bij te blijven. Ook wanneer het nieuwe normaal weer wat meer op het oude normaal gaat lijken, niet enkel op de plages de Deauville.

Het Festival du cinéma Americain de Deauville loopt van 4 tot 14 september. Meer informatie vind je op de website van het festival.

Beeld bovenaan: Last Words

Geschreven door IVO DE KOCK
 
onomatopee