Diversiteit en dino’s bij de Oscars

Door een brokkenparcours in aanloop naar de ceremonie werd de Oscarceremonie nog meer dan anders met argusogen gevolgd. Althans, zo lijkt het door de vakkundig georkestreerde media-aandacht. Ondanks de heisa en de diversiteit van winnaars en presentatoren bleef echter vooral heel veel bij het oude.

Vooraf zorgde de 91ste Oscarceremonie voor heel wat controverse. Denk maar aan de afgevoerde Oscar voor Beste Populaire Film, gastheer Kevin Hart die zich terugtrok nadat gedateerde homofobe tweets opnieuw kwamen bovendrijven, de protestbrief tegen het uitreiken van enkele prijzen tijdens de reclameblokken en aanvankelijk slechts twee van de vijf genomineerde filmsongs die live gebracht mochten worden. Van dat alles was tijdens de show niets te merken als je de grapjes van de verschillende presenterende beroemdheden hierover niet meetelt.

De Academy heeft dit jaar de prijzen ongeveer gelijk verdeeld qua aantallen. Er was geen echte slokop te bespeuren die met alle beeldjes ging lopen. Al was dat wel een mogelijke uitkomst met de 10 nominaties van zowel ROMA als THE FAVOURITE. Het zwart-witmeesterwerk van Alfonso Cuarón werd bekroond met drie Oscars. Die voor Beste Regisseur (uit handen van landgenoot Guillermo del Toro), Beste Niet-Engelstalige Film en Beste Cinematografie. Daarmee zet Cuarón het Mexicaanse feestje van vorig jaar verder, toen The Shape of Water van Del Toro en de in Mexico gesitueerde Disneyfilm Coco de ceremonie domineerden. THE FAVOURITE moest het stellen met één Oscar. Hoofdrolspeelster Olivia Colman, die de Britse koningin Anne vertolkt, won in de categorie Beste Actrice. Iets wat ook zij niet had verwacht. Glenn Close was immers voor de zevende keer in haar carrière genomineerd en deze Oscar voor haar rol in THE WIFE zou dus zeker verdiend geweest zijn. Colman voelde dat ook zo aan en schonk daarom aandacht aan Close in haar eerlijke en ondeugende speech: “Glenn, jij bent al zo lang mijn idool en dit is niet hoe ik het wou. Ik vind je fantastisch.”

Wél BOHEMIAN RHAPSODY en GREEN BOOK gingen met de meeste en meest prestigieuze prijzen aan de haal. De biopic over Queen-zanger Freddie Mercury verzilverde vier Oscars en is daarmee de winnaar van het meeste aantal beeldjes. Rami Malek won als Beste Acteur, wat in de lijn van de verwachtingen lag door zijn winst bij de Golden Globes en de BAFTA’s. Verder won BOHEMIAN RHAPSODY eerder technische prijzen in de categorieën Beste Geluidseffecten, Beste Geluid en Beste Montage. GREEN BOOK van Peter Farelly is toch wel een verrassende winnaar van de hoofdcategorie Beste Film. Het Mexicaanse ROMA werd beschouwd als topfavoriet, maar tegelijkertijd viel GREEN BOOK ook heel erg in de smaak bij het publiek. Het verhaal over de vriendschap tussen de zwarte pianist Don Shirley (Mahershala Ali) en zijn blanke chauffeur en lijfwacht Tony Lip (Viggo Mortensen) behandelt racisme ten tijde van de jaren 60, maar speelt het meest op veilig in vergelijking met de andere genomineerde films. Mahershala Ali won na twee jaar opnieuw de Oscar voor Beste Mannelijke Bijrol. In 2017 was dit voor zijn rol in Moonlight, het Afro-Amerikaanse homodrama van regisseur Barry Jenkins, dat toen na een heuse plottwist bekroond werd tot Beste Film. Jenkins’ recentste film IF BEALE STREET COULD TALK, gebaseerd op de gelijknamige roman van James Baldwin, viel slechts één keer in de prijzen, met Regina King als Beste Vrouwelijke Bijrol.

De diversiteit van de winnaars valt op. Zo wonnen er twee Afro-Amerikaanse acteurs een Oscar voor Beste Bijrol. De film van Cuarón zorgde voor een Latijns-Amerikaanse toets, ook door Javier Bardems presentatie in het Spaans van de Oscar voor Beste Fotografie. En daar bleef het niet bij. In de categorieën Beste Productieontwerp en Beste Kostuumdesign zegevierden de Afro-Amerikaanse Hannah Beachler en Ruth E. Carter voor BLACK PANTHER (in totaal drie Oscars). BLACKKKLANSMAN kreeg de Oscar voor Beste Bewerkte Scenario en Spike Lee ging in zijn speech over slavernij ook de politieke kant op: “De presidentsverkiezingen van 2020 staan voor de deur. Laten we allemaal mobiliseren en kiezen voor de juiste kant van de geschiedenis. Maak de morele keuze tussen liefde en haat. Let’s do the right thing!” Met dat laatste knipoogde Lee naar zijn eigen film Do the Right Thing, die in 1990 bij de Oscarnominaties al de duimen had moeten leggen tegen de uiteindelijke winnaar Driving Miss Daisy, net als GREEN BOOK een nostalgische film over een interraciale vriendschap in het Amerikaanse Zuiden.

Vorig jaar overspoelde MeToo de awardshows en stonden vrouwen vaak centraal. Tijdens deze editie vielen enkele vrouwen in de prijzen voor Beste Korte Animatiefilm en Beste Documentaire Kortfilm. De Regisseur van die laatste kortfilm (Rayka Zehtabchi) kon het niet geloven: “I’m not crying because I’m on my period or anything. I can’t believe a film about menstruation just won an Oscar!

Ondanks het mindere parcours in aanloop van de Oscars dit jaar, blijven deze filmprijzen de meest begeerde ter wereld. Zoals elk jaar had de 91e editie al bij de nominaties enkele verrassingen. Zo werd FIRST MAN enkel genomineerd in de meer technische groepen en bleef die een onverwachte afwezige bij filmmuziek en bij de nominaties in de grote categorieën. Nog sprekender is de niet-nominatie van IF BEALE STREET COULD TALK in de categorie Beste Film, terwijl de brave diversiteitskomedie GREEN BOOK met de hoofdprijs aan de haal ging.

 

Alle winnaars opgesomd:

Beste Film

Green Book (Peter Farelly)

Beste Regisseur

Alfonso Cuarón (Roma)

Beste Acteur

Rami Malek (Bohemian Rhapsody)

Beste Actrice

Olivia Colman (The Favourite)

Beste Mannelijke Bijrol

Mahershala Ali (Green Book)

Beste Vrouwelijke Bijrol

Regina King (If Beale Street Could Talk)

Beste Originele Scenario

Green Book (Nick Vallelonga, Brian Currie en Peter Farrelly)

Beste Bewerkte Scenario

BlacKkKlansman (Charlie Wachtel, David Rabinowitz, Kevin Willmott en Spike Lee)

Beste Lange Animatiefilm

Spider-Man Into The Spider-Verse (Peter Ramsey, Bob Persichetti en Rodney Rothman)

Beste Niet-Engelstalige film

Roma (Mexico, Alfonso Cuarón)

Beste Lange Documentaire

Free Solo (Jimmy Chin en Elizabeth Chai Vasarhelyi)

Beste Korte Documentaire

Period. End of Sentence. (Rayka Zehtabchi)

Beste Kortfilm

Skin (Guy Nattiv)

Beste Korte Animatiefilm

Bao (Domee Shi)

Beste Filmmuziek

Black Panther (Ludwig Goransson)

Beste Filmsong

‘Shallow’ uit A Star Is Born (Lady Gaga, Mark Ronson, Andrew Wyatt en Anthony Rossomando)

Beste Geluidseffecten

Bohemian Rhapsody (John Warhurst en Nina Hartstone)

Beste Geluid

Bohemian Rhapsody (Paul Massey, Tim Cavagin en John Casali)

Beste Productieontwerp

Black Panther (Hannah Beachler en Jay Hart)

Beste Cinematografie

Roma (Alfonso Cuarón)

Beste Grime en Haarstijl

Vice (Greg Cannom, Kate Biscoe en Patricia Dehaney)

Beste Kostuumdesign

Black Panther (Ruth E. Carter)

Beste Montage

Bohemian Rhapsody (John Ottman)

Beste Visuele Effecten

First Man (Paul Lambert, Ian Hunter, Tristan Myles en J.D. Schwalm)

Beeld: Green Book

Geschreven door ANTJE VAN SCHELVERGEM
 
onomatopee