DOCVILLE 2018 in de startblokken

In maart plaatsen de festivals Millenium (Brussel), DOCVILLE (Leuven), Courtisane (Gent) de documentaire weer hoog op de agenda. Vanaf morgen: DOCVILLE.

De aanloop naar de 14de editie van het Leuvense festival kende een opmerkelijke schijnbeweging: Morgan Spurlock zou openen met Super Size Me 2: Holy Chicken! en ook een masterclass verzorgen over zijn werkmethode, waarbij hij – net als DOCVILLE-favorieten Michael Moore en Louis Theroux – als maker zelf prominent naar voren treedt. In navolging van zijn bekentenis over seksueel ontoelaatbaar gedrag afgelopen december besloot hij echter het publieke forum te vermijden en de opvolger voor zijn bekende fastfooddocu terug te trekken. DOCVILLE koos in de plaats voor A BETTER MAN als openingsfilm. Daarin gaat Attiya Khan, slachtoffer van huiselijk geweld, samen met coregisseur Lawrence Jackman de confrontatie aan met haar ex-partner in de hoop een herstelproces in gang te zetten.

Voor de masterclass doet DOCVILLE dit jaar een beroep op de Zweeds-Italiaanse Erik Gandini. Naast de kritische videoclip- of zelfs powerpointachtige films Surplus. Terrorized into Being Consumers, Videocracy en The Swedish Theory of Love brengt hij zijn nieuwe film THE REBEL SURGEON mee, waarin een dokter de Zweedse welvaartstaat achter zich laat om in Ethiopië een ‘doe-het-zelfdokter’ te worden. In de Belgische competitie is het onder meer uitkijken naar het portret van vier boerenkinderen CERES (Janet van den Brand), het essayistische DE GESCHIEDENIS VAN HET VARKEN (IN ONS) van Jan Vromman, RABOT van Christina Vandekerckhove en NI JUGE NI SOUMISE van Strip-Tease-veteranen Jean Libon & Yves Hinant. De internationale competitie gaat van spektakelstuk BRIMSTONE & GLORY naar (auto)biografische zoektochten THE NIGHT en THE BASTARD. Grasduinend in de rest van het programma passeren aanraders als MARIA BY CALLAS, Agnès Vardas VISAGES VILLAGES en EX LIBRIS, waarin veteraan Frederick Wiseman de openbare bibliotheek in New York prachtig portretteert als een open huis te midden van een complex stadsweefsel.

DOCVILLE verkiest veelal trendgevoelige documentaires, zeker in vergelijking met het (kortere) Courtisane Festival in Gent later deze maand, dat dieper graaft naar de voedingsbodem van de actualiteit. Daarover later meer. 

Win tickets voor DOCVILLE door te mailen naar win@filmmagie.be.

Geschreven door BJORN GABRIELS