Docville: de winnaars

In Leuven eindigde de eerste maarteditie van Docville met de uitreiking van de prijzen in de nationale en internationale competities.

Voor het eerst niet begin mei op de agenda, maar eind maart - en dus overlappend met het festival voor documentaire films Millenium in Brussel en Courtisane in Gent - had Docville nog eens een opener van formaat: I AM NOT YOUR NEGRO van de Haïtiaanse filmmaker Raoul Peck. Geruggensteund door de prachtige pennenvruchten van de auteur James Baldwin (1924-1987) slaat I AM NOT YOUR NEGRO de brug van de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging in de jaren zestig naar het racisme in de VS vandaag.

Met zijn thrillerachtige documentaire Cartel Land, Oscargenomineerd en in 2015 nog te zien op Docville, legde de Amerikaanse filmmaker Matthew Heineman enkele jaren geleden de vinger op een andere zere plek van de Amerikaanse samenleving: de grensregio met Mexico en de greep die de drughandel daarop heeft. Zijn nieuwe film CITY OF GHOSTS, op Docville dit jaar winnaar in de Weten & Geweten-categorie, richt zich op een groep Syrische burgerjournalisten die de valse propaganda van IS proberen te counteren met eigen berichtgeving.

In de nationale competitie ging de hoofdprijs niet naar de ontmaskering van de internationale oorlogsindustrie SHADOW WORLD (Johan Grimonprez & Andrew Feinstein) of Andrés Lübberts vaderportret EL COLOR DEL CAMALEÓN dat Chili een spiegel voorhoudt. Winnaar van de Prijs voor Beste Belgische Documentaire was BURNING OUT van Jérôme Le Maire, wiens Le thé ou l'électricité (2012) enkele jaren geleden bekroond werd als beste Europese Documentaire op de European Film Awards en een Magritte voor Beste Belgische Documentaire ontving. Le Maires eerder voor IDFA geselecteerde BURNING OUT toont de werkomstandigheden in een hospitaal in Parijs. De film zal vanaf 3 mei te zien zijn in de Brusselse bioscoop Aventure. Eervolle vermeldingen gingen naar GRANDS TRAVAUX (Gerard-Jan Claes & Olivia Rochette) en BOLI BANA (Simon Gillard).

De prijs voor Beste Tv-documentaire ging naar de reeks STEENWEG, waarin regisseurs Fien Troch, Sahim Omar Kalifa, Tim Dekeersmaecker, Eva Küpper en bedenker Bart Maes verhalen vonden langs de typisch Belgische verbindingswegen. De vijf afleveringen werden uitgezonden op de zender Acht, die na de overname door Medialaan (het moederbedrijf van VTM) is omgedoopt tot CAZ en als 'mannenzender' geen ruimte meer biedt aan dergelijke documentaire initiatieven.

De Canvasprijs voor Beste Buitenlandse Documentaire was voor IN LOCO PARENTIS (Neasa Ní Chianáin & David Rane), over een koppel gepassioneerde leerkrachten uit Ierland. Naast De kinderen van juf Kiet, Grands travaux en Enfants du Hasard dus weer een blik op hedendaags onderwijs. De historische, geanimeerde documentaire TOWER (Keith Maitland) kreeg een speciale vermelding binnen een categorie waarvoor Docville steeds vaker lijkt te vissen uit de vijver van Noord-Amerikaanse filmfestivals à la Sundance.

Docville zette in deze editie meer dan ooit in op wat dan heet "omkadering en beleving", met allerlei kook-, eet- en drinkworkshops. Volgend jaar zal het festival opnieuw plaatsvinden eind maart, met dan hopelijk ook een uitdagend aanbod documentaires die via de selectie elkaar kunnen versterken en aanzetten om na te denken over de driehoek mens, wereld en film.

Beeld: CITY OF GHOSTS

Geschreven door BJORN GABRIELS
 
onomatopee