Docville deels online

Vanaf 25 maart tot 2 april zou Docville de Leuvense bioscopen overspoelen met uiteenlopende documentaires, maar het coronavirus deed het festival uitwijken naar 23 september. Nog tot volgende week donderdag brengt een mini-editie met acht films echter de festivalsfeer tot in uw huiskamer.

De zestiende editie van Docville zal draaien rond economische documentaires die thema’s uit de macro-economie tackelen, van experimentele economische projecten tot de intrigerende wereld van de zogenaamde gedragseconomie. Via het streamingplatform Dalton.be biedt Docville uit deze reeks gratis de documentaire aan van Terry Jones: BOOM BUST BOOM. De recent overleden Monty Python (zie ons afscheidsartikel hier) gidst de kijker door de geschiedenis van de ‘boom and bust’-cyclus. Animaties, interviews en poppenspel maken duidelijk dat na economische voorspoed een economische crisis onvermijdelijk op de loer ligt.

Nationale selectie

Docville zal in september tien documentaires van eigen bodem presenteren binnen de nationale selectie. De winnaar zal de prijs van de jury voor de Beste Belgische Documentaire in de wacht slepen. Een selectie uit de selectie laat toe nu al kennis te maken met vier films. ANNAPOLIS – GIANT CITY van Maarten Bernaerts zal zelfs voor de eerste keer ooit vertoond worden via het Dalton-platform. Bernaerts duikt in de geschiedenis van Linkeroever, vroeger niet meer dan het dorpje Sint-Anna, maar al vele jaren de speeltuin voor projectontwikkelaars en architecten. Een film over de stad en de mens, allebei voortdurend in beweging, ook al weten ze niet steeds in welke richting. Bernaerts geeft op het platform ook een kleine introductie. MOTHER van Kristof Bilsen, die eerder al een kleine tournée langs filmzalen deed, verschijnt nu vroeger dan gepland op uw thuisscherm. De Thaise Pomm verzorgt in het Thaise verzorgingstehuis Europeanen met vergevorderde Alzheimer die in eigen land geen dure een-op-eenverzorging kunnen betalen. Een prachtige en ontroerende reflectie over de zorgende rol, moederschap en een onverwachte vorm van mantelzorg. Ook Bilsen geeft van thuis uit een inleiding op zijn film. Eerder spraken we al met de filmmaker, lees hier ons interview met hem.

In de derde documentaire uit de nationale selectie neemt regisseur Jacques Servaes een kijkje in de wereld van Antwerps icoon Adriaan Raemdonck en zijn galerie De Zwarte Panter. IK SCHILDER MET SCHILDERS (recensie in Filmmagie 702) geeft via Raemdonks verhaal een inkijk in een halve eeuw beeldende kunst en de culturele en maatschappelijke evolutie in Vlaanderen en omstreken. Bekenden van de galerie, onder wie Tom Barman, Jeroen Olyslaegers en Anne-Mie Van Kerckhoven, confronteren Raemdonck met zijn geschiedenis, met het heden en met de toekomst van de galerie, haar impact en haar plaats in de (kunst)wereld. SANS FRAPPER van Alexe Poukine staat als laatste documentaire tussen de selectie van eigen bodem. Poukine brengt subtiel het verhaal van de verkrachting van een jonge vrouw. Een dader, boeman of seksueel roofdier kan SANS FRAPPER niet meteen aanwijzen. De documentaire bespreekt de grijze zone waar misbruik veel vaker voorkomt dan we beseffen.

Een mythe, onvoorwaardelijke liefde en jazz

Binnen het thema Spectrum legt het Leuvense festival de focus op meer klassieke documentaires. Voor de traditionele doculiefhebber koos het DIEGO MARADONA van Asif Kapadia en THE JOURNEY van Fanny Bräuning voor streaming. DIEGO MARADONA maakt zelfs voor niet-devote voetbalfans een boeiende analyse van een verdwaalde ziel. De film over de topspeler wiens mythe de persoon, zelfs de voetballer overstijgt, maakt gebruik een straffe archiefcollage. Onze recensie lees je hier. In THE JOURNEY – A STORY OF LOVE (recensie in Filmmagie 702) geeft cineast Bräuning een ontroerende inkijk in het leven van haar ouders. Haar moeder raakte twintig jaar geleden van nek tot teen verlamd en is sindsdien volledig afhankelijk van de zorg van vader Bräuning. Het koppel laat de verlamming niet aan hun dromen knagen en samen reizen ze rond in hun busje. Een verhaal over onvoorwaardelijke liefde en trouw.

Ten slotte staat er muziek op het programma. Docville zal dit jaar experimenteren met jazz in de studentenstad. In samenwerking met Leuven Jazz presenteert DOCVILLE een fijne selectie jazzdocumentaires. Voor de kleine online editie koos het festival BRING IT TO THE PEOPLE van Guy Fellemans (recensie in Filmmagie 701) in de schijnwerpers te zetten, een Belgische documentaire die niet in de nationale competitie belandde. Meer dan drie jaar lang volgde Fellemans het gerenommeerde Brussels Jazz Orchestra. Telkens opnieuw gaat het muziekcollectief op zoek naar vernieuwing en verrassende manieren om jazz aantrekkelijk te maken. Een ongedwongen documentaire vol warmte en natuurlijk muziek.

De Docvilleselectie op dalton.be loopt nog tot 2 april. Een virtueel filmticket kost tussen de vier en zes euro.

Beeld: Boom Bust Boom

Geschreven door PIETER DESAEVER