Docville: tweede keer, goede keer

Van uitstel komt afstel. Niets is minder waar voor DOCVILLE. Het Leuvense filmfestival heeft door de covidepidemie de zaken wat anders moeten aanpakken, maar het jaarlijkse docufeest staat nu toch in de startblokken.

Eind maart, in de periode waarin het festival gebruikelijk doorgaat, werd een selectie online beschikbaar gemaakt (zie hier). De festivalorganisatie gokte op een culturele comeback na de coronachaos. Het gros van het programma werd uitgesteld tot na de zomer. Nu de eerste druppels uit de lucht komen vallen, kunnen we van 25 september tot 3 oktober beschutting zoeken in de Leuvense filmzalen met een fraaie selectie documentaires.

Dit jaar is economie de rode draad. De zestiende editie van DOCVILLE zal zonder buitenlandse gasten doorgaan, maar de films en het thema worden wel nog steeds ingeleid door experts, journalisten en filmmakers. De verfilming van Thomas Piketty's bestseller Capital in the Twenty-First Century door Justin Pemberton geeft de toon aan. Met blitse beelden neemt de openingsfilm de ongelijke verdeling van de welvaart onder de loep. Morgan Spurlock waagt zich – na een #MeToo-bekentenis – aan een comeback met de opvolger van zijn populaire Super Size Me (2004). Deze keer krijgen we geen hamburgerorgiën voorgeschoteld, maar werpen we een blik achter de schermen van de fastfoodindustrie. Thomas Lafarge heeft een soortgelijke aanpak, maar een ander onderzoeksterrein in de THE WORLD ACCORDING TO AMAZON.

De films in de thematische sectie zijn stuk voor stuk door mannen gemaakt, maar in de nationale sectie zijn vrouwelijke filmmakers sterk vertegenwoordigd. Met SANS FRAPPER (Alexe Poukine), OVERSEAS (Sung-A Yoon) en VICTORIA (Sofie Benoot, Liesbeth De Ceulaer en Isabelle Tollenaere) haalt het festival de sterkste Belgische documentaires van het voorbije jaar in huis. In een maatschappelijke context waar het debat om de zorg voor ouderen centraal staat, zullen verder MOTHER van Kristof Bilsen en TOUCHING INFINITY van Griet Teck velen ontroeren. Het festival bevestigt met deze selectie zijn talent voor een trendgevoelige programmatie.

Ook de terugkerende competitie Weten en Geweten houdt de vinger aan de pols. Met klokkenluiders in Rusland (CITIZEN K van Alex Gibney), corruptie in Roemenië (COLLECTIVE van Alexander Nanau) en vervuiling in China (SMOG TOWN van Meng Han) lezen de geselecteerde titels als krantenkoppen.

In de internationale selectie komen THE REASON I JUMP (Jerry Rothwell) over een dertienjarige Japanner met autisme, het Deense THE PAINTER AND THE THIEF (Benjamin Ree) over kunstroof en vergiffenis, en het sprankelende JAWLINE van Liza Mandelup over jonge tieners die hopeloos online zijn, allemaal uit Sundance aangewaaid. Elegantie en magisch realisme maken dat KONGO (Hadrien La Vapeur en Corto Vaclav) ook zeker niet mag ontbreken. En zo zijn er wel meer …

Het volledige programma vind je op de website van het festival.

Beeld: Capital in the Twenty-First Century

Geschreven door INGE COOLSAET