Doek valt over Open Doek

Een van de revelaties van de laatste editie van Open Doek was – ondanks het feit dat de film onder meer werd ontdekt in San Sebastian en ook al in Rotterdam was te zien – HISTORIAS QUE SO EXISTEM QUANDO LEMBRADAS, het fictiedebuut van de Braziliaanse Julia Murat. In een dorpje heeft god een slot op het kerkhof gelegd waardoor er niemand meer kan sterven. Ook al omdat er een jonge fotografe arriveert die dankzij haar kiekjes de tijd ook doet stil staan. Murat verpakte deze brok magisch realisme in zwijgzame, strak gekadreerde sprekende scènes en kneedde het samen tot een oogstrelend geheel.
Een andere film die via Venetië zijn schaduw al vooruit had gegooid was VIVIAN LAS ANTIPODAS! van de Rus Victor Kossakovsky, bekend van zijn documentaire over zijn geboortestad Sint-Petersburg. Zijn van poëzie doorweekte beelden hadden het over antipoden gezien over de gehele wereldbol.

Ondanks het grote getal sterke competitiefilms koos de professionele jury unaniem voor het Hongaarse JUST THE WIND (foto) van Benedek Fliegauf. Tijdens schijnbaar argeloze boswandelingen zwelt de sluimerende angst duidelijk voelbaar aan. Stilaan groeit een onbehaaglijk gevoel bij de kijker. Zonder te weten wanneer wordt duidelijk dat vroeg of laat het racistisch geweld zal escaleren. Intussen onderneemt de overheid geen enkele poging om de Roma-zigeuners de bescherming te geven die ze verdienen.

DE JUEVES A DOMINGO van de debuterende Chileense filmer Dominga Sotomayor Castillo was de laureaat van de jongerenjury. Begrijpelijk omdat een uiteenvallende relatie bekeken door de ogen van kinderen ongetwijfeld een grote herkenbaarheidsfactor was.

De jury van de gedetineerden verkozen FATHER’S CHAIR, de debuutfilm van de Braziliaan Luciano Moura, tot hun beste film. De jury drukte in het verslag de volgende appreciatie uit “voor de manier waarop verteld wordt over de liefde en de problemen tussen ouders en kinderen over verschillende generaties heen. Elke ontmoeting onderweg voegt een stukje toe aan de uiteindelijke puzzel, die de leden van de jury met veel plezier in elkaar hebben gepast”.

De Publieksprijs was voor LE FILS DE L’AUTRE waarin de verwisseling van twee baby’s destijds in de kraamkliniek van Haifa jaren later voor consternatie zorgt in een Israëlisch én in een Palestijns gezin.

Daarmee valt definitief het doek over het wereldfilmfestival Open Doek in Turnhout. Volgend jaar wordt na de fusie met Cinema Novo in Brugge een gezamenlijk wereldfilmfestival met een nieuwe naam boven de doopvont gehouden. De datum is al bekend: van 18 tot 28 april, tegelijk in Brugge en in Turnhout (en in nog enkele andere locaties allicht)

Geschreven door ZENO CORNELIS