Een zee van kortfilms in Leuven (1-8 december)

Kortfilmfestival Leuven brengt van 1 tot 8 december weer een overweldigend rijk programma. Alleen al een korte blik op de programmapagina van hun webstek leert ons dat het onmogelijk wordt alles te zien. Naast de verschillende (Vlaamse en Europese) competities zijn er ook animatiefilms in Animation Nations, experiment in The Labo, een virtualrealityprogramma, en ga zo nog maar even door.

Het festival bijwonen werkt het beste als je je onderdompelt in het gevarieerde programma. Voor wie wat houvast wil, zijn er wel enkele focuspunten in deze 24ste editie. Zo kozen ze Polen als gastlast en leggen ze een focus op muziek, met onder meer Raf Keunen (zowat Michaël R. Roskams huiscomponist) die een masterclass verzorgt. Een programma van zes kortfilms met zijn muziek, van Roskams CARLO (2004) tot THE VISITOR (Ali Baharlou, 2017), gaat door op 2, 5 en 8 december.

De belangrijkste sectie is die van de Vlaamse fictiefilms, waarvan er één op 8 december de Prijs van de Jury in ontvangst mag nemen. Aan deze award hangt een prijskaartje vast van 10.000 euro filmvoorzieningen én een kwalificatie voor de Oscarshortlist. Komen in aanmerking: 25 films, van “socialmediathriller” tot “sci-fikomedie”, vertoond in vijf blokken. BLIGHT van Raphaël Crombez mag op de openingsavond de spits afbijten. Crombez maakte de film met steun van de VAF-Wildcard die hij in 2014 kreeg voor Perdition County (met muziek van artist in focus Raf Keunen). Ook dit jaar worden er weer een aantal Wildcards uitgedeeld aan filmstudenten uit de Vlaamse scholen. Voor het eerst sinds de uitreiking van Wildcards in 2005 gaat er slechts één in plaats van twee steunbedragen naar fictie- en documentaire films. Onder animatie- en experimentele films geven de jury's als vanouds één Wildcard. De winnaars kunnen beginnen aan een nieuw project met een startbudget van 25.000 tot 60.000 euro en een individuele coach. Ook BLOEISTRAAT 11 van Nienke Deutz, winnaar van de Cristal d’Annécy voor Beste Kortfilm, kwam tot stand met behulp van een VAF-Wildcard. De film maakt deel uit van de animatiefilmcompetitie.

De organisatie steekt een handje toe om de keuzestress te verminderen door films uit te lichten per blok. Voor de Vlaamse fictie delen ze bijvoorbeeld in hun programmaboekje een bespreking van MUIL van Jasper Vrancken. Hij won vorig jaar de Pitch Award met het scenario van die film, een thriller over een man die zijn niet nader genoemde ongewone seksuele fantasie (iets met een monster) probeert te vervullen. In de Vlaamse documentaire competitie van zes films lichten ze THE REMEMBERED FILM uit, een experimentele film die eigenlijk eerder overhelt naar fictie.  

De meeste aandacht van publiek en pers gaat naar de nationale competities, maar het Kortfilmfestival is wel degelijk een internationaal festival. Dit jaar programmeert het samen met Polish Institute twee blokken met elk vijf films, eerder geselecteerd op basis van kwaliteit dan op wat nieuw is uit Polen: ze gaan terug tot 2009 (ECHO van Magnus von Horn en SIEMIANY van P.J. McGoldrick) en de recentste films zijn van 2017. Een derde filmblok is gewijd aan vroeg werk van de toen nog niet voortvluchtige Roman Polański. Het belooft een speciaal evenement te worden, met live muziekbegeleiding van het eveneens Poolse duo SzaSza.

Tijdens het hele festival vinden er evenementen plaats waarbij filmminnende organisaties hun favoriete kortfilms uitkiezen: Sabam avond (3/12), De keuze van Canvas (4/12), de Humo Award (5/12) en Kortfilm.be-avond (7/12). Op 8 december reikt het festival zijn prijzen uit en kan je de winnende films in één blok bekijken. 

Tickets & info

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS
 
onomatopee