Ensor voor documentaire The Sound of Belgium

Muziek, zang en dans voerden de boventoon bij de Ensors, de Vlaamse filmprijzen uitgereikt op de slotavond van het Filmfestival Oostende (FFO). Slokop was 'The Broken Circle Breakdown' van Felix van Groeningen, met acht prijzen, terwijl Nico Leunen de Vlaamse Cultuurprijs voor Film ontving. In de categorie documentaire verkoos een aparte jury (Jan Roekens, Emmy Oost, Anne van der Wee en Klara van Es) voor de meest muzikale nominatie, THE SOUND OF BELGIUM van Jozef Devillé). Ook genomineerd waren 'The Art of Becoming' (Hanne Phlypo & Catherine Vuylsteke), in première te zien in Oostende, en 'Dry Branches of Iran' (Daniel Lambo).

THE SOUND OF BELGIUM biedt een soort Belpop Deluxe over de belgitude van bonkende beats. Verrassend genoeg vertrekt de documentaire bij een heropvoering van …de Slag bij Waterloo. Dat kenmerkt het deels ironische begin van de film, dat de volkse traditie van kermissen, drinkgelagen en dansfeesten voor ouden van dagen koppelt aan dreigende elektronische muziek. Met een knipoog rijgt Devillé het uitgebreide wegennet dat na de Tweede Wereldoorlog door België werd getrokken aan de vrijetijdscultuur van talrijke baancafés en mechanische Decap-orgels. Eind jaren tachtig groeide langs diezelfde Belgische wegen een netwerk van danstempels die garant stonden voor vertier de klonk rond.

De nieuwe elektronische dansmuziek en de uitgaanscultuur die erbij hoorde, ontlokten afkeurende reacties bij plaatselijke overheden en politie. Reportages op de toenmalige BRT en de recent opgerichte commerciële zender VTM bulkten van onbegrip en sensatiezucht. De verspreiding van xtc was daar niet vreemd aan. Via archiefbeelden en interviews met dj’s, producers en muzikanten kijkt THE SOUND OF BELGIUM met nostalgie terug op de periode toen Belgische dancemuziek vernieuwend was en internationaal doorbrak (bijvoorbeeld via Lords of Acid). Dat succes bracht ook een commerciële machinerie op gang. Donkere, harde elektronische genres zoals New Beat of Electronic Body Music gingen vooraf aan op verkoop beluste hitparadeproducten. Deze muziek, zo stelt THE SOUND OF BELGIUM, had niets meer te maken met de gedurfde voorgangers.

De winnende documentaire is nog te zien in de Brusselse centrumzaal Cinema Aventure (waar het document ondertussen al tien weken op de affiche prijkt) en later deze maand in Mechelen (Filmhuis) en Leuven (Cinema Zed). Een dvd- en VoD-release staan gepland voor oktober.

Geschreven door BJORN GABRIELS