European Film Awards 2016 (1): langspeelfilms

Jaarlijks vindt in december de uitreiking van de European Film Awards plaats, waarbij zo’n 3000 leden van de European Film Academy – een zeer gemengde groep filmprofessionals – hun favorieten kiezen van het afgelopen Europese filmjaar. De volgende vijf prijzen werden uitgereikt aan langspeelfilms in hun geheel. In een tweede artikel worden de winnaars in de verschillende onderdelen van het filmvak besproken.

TONI ERDMANN van Maren Ade werd vijf keer bekroond, met de awards voor Beste Europese Film, Actrice (Sandra Hüller), Acteur (Peter Simonischek), Regisseur en Scenarist (beide Maren Ade). Filmmagie schreef bij de release in augustus: “Een verrassend, ontroerend en komisch verhaal, waarin relaties op de proef worden gesteld en de humoristische inslag zorgt voor een andere kijk op het leven” (Loulou van Loon). Toni Erdmann werd verkozen boven Elle, Julieta, I, Daniel Blake en het Iers-Canadese Room.

Beste komedie: A MAN CALLED OVE/EN MAN SOM HETER OVE van Hannes Holm: “De film gaat erin als zoete koek. De montage van de vele flashbacks naar gelukkiger tijden in het verleden is vlekkeloos en naadloos. De humor is onschadelijk en onschuldig, niet eens zwart. In schril contrast met het oeuvre van zijn landgenoot Roy Andersson (You, the Living, A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence) speelt Hannes Holm vooral op veilig” (Hugo Bernaers).

De Fipresci-jury (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique) bekroonde THE HAPPIEST DAY IN THE LIFE OF OLLI MÄKI van de Finse Juho Kuosmanen. Karel Deburchgrave voor Filmmagie: “De film doet voor de bokssport wat Foxcatcher deed voor de worstelsport: de absolute antipode tonen van de typische sportfilm waarin kampioenen gekweekt worden om op het einde steevast met de zegekrans te paraderen. Geen sensationele krachtpatserijen met deze frêle Finse kampioen en mijlenver van recente ‘champmovies’ als Creed.” De film is vanaf 11 januari te zien in de zalen.

Geen doorsnee documentaire, en tevens de enige film in dat genre die op de cover stond van Filmmagie in 2016: FUOCOAMMARE van Gianfranco Rosi werd verkozen tot Beste Documentaire, en dus niet The Land of the Enlightened van Vlaming Pieter-Jan De Pue of de Nederlands-Belgische coproductie A Family Affair (Tom Fassaert). Rosi’s film won eerder dit jaar al de Gouden Beer in Berlijn. Bjorn Gabriels: "Fuocoammare plaatst verloren onschuld naast onmiskenbaar leed. De tot symbolische vertelling gestileerde observatie van Rosi laat geen gemakkelijk engagement toe, maar legt de vinger op een intens gemis."

De laatste prijs die werd uitgereikt aan een langspeelfilm is die van Best European Animated Feature Film voor MA VIE DE COURGETTE, geregisseerd door Claude Barras met een scenario van Céline Sciamma. “Zonder omhaal worden ons personage en zijn nieuwe omgeving in enkele korte scènes raak getypeerd, inbegrepen details die zijn leefwereld echt maken, en staan we als toeschouwer al meteen aan zijn kant. Dat is de geweldige sterkte van deze stop-motionanimatiefilm (of noem het een poppenfilm) van de Zwitser Claude Barras. Hij vertelt het verhaal van Courgette langzaam (héél langzaam in vergelijking met de meeste Amerikaanse computeranimatiefilms), maar toch vlug genoeg om te boeien en je mee te slepen” (Luk Menten).

Beeld: Still uit Toni Erdmann

Geschreven door FILMMAGIE
 
onomatopee