Far East Film Festival: brug tussen Oost en West

De roeping van het Far East Film Festival (FEFF) in Udine is en blijft commerciële successen uit het Verre Oosten op de kaart zetten in Europa, in de hoop er een afzetmarkt voor te vinden. In Italië wil dat weleens lukken: FEFF-films die geen bioscooprelease versieren, maken via een samenwerking met zender RAI kans om te worden uitgezonden op tv.

De openings- en slotfilm geven de belangrijkste geografische focus aan van het festival: beide komen niet toevallig uit Zuid-Korea, samen met China, Hongkong en Japan de grootste filmproducent uit het Verre Oosten. In opener BIRTHDAY (2019) van Lee Jong-un, assistent-regisseur van het in Cannes gelauwerde Poetry (2010, Lee Chang-dong), wordt een familie geconfronteerd met het drama van de gekantelde ferryboot Sewol op weg naar de haven van Incheon op 16 april 2016. Daarbij kwamen zo’n driehonderd opvarenden, vooral scholieren om. De ingehouden film met oog voor dagelijkse aspecten van de kleine burgerij is deze maand uitgebracht in Zuid-Korea en stevent daar af op een recordbelangstelling. Ook slotfilm EXTREME JOB (2019) van Lee Byoung-heon is in Zuid-Korea een erkende kaskraker. Dat dankt hij aan de combinatie van policier en komedie: een undercover politieteam neemt een restaurant in handen om een criminele bende in het oog te kunnen houden. De slotavond is een double bill met de enige Vietnamese aanwezigheid in Udine: FURIE (2019) van Le-Van Kiet, een martialartsfilm waarin een vrouw de klappen uitdeelt. Ook Indonesië en Singapore hebben slechts één vertegenwoordiger, respectievelijk de in de 16de eeuw gesitueerde gevechtsportfilm 212 WARRIOR (2018) van Angga Dwimas Sasongko en het seksueel geladen spookverhaal KONPAKU (2018) van Remi M Sali.

Meerdere competitieselecties zijn er wel uit Zuid-Korea (twaalf), Japans (acht), China (acht) en Hongkong (acht), met telkens een in thema‘s en genres variërend aanbod. Sentimentele tienerprenten staan er naast thrillers, roadmovies, horror, krijgkunstfilms, detectives, spookverhalen en musicals, maar dit jaar geen epische kostuumfilm! Rekening houdend met het land van herkomst zitten er een paar opmerkelijke titels uit China tussen. Het transgenderdrama THE RIB (2018) van Zhang Wei gaat over de obstakels binnen zijn (katholieke) familie waarmee een jongeman die vrouw wil worden te kampen heeft. THREE HUSBANDS (2018) is een vierde luik volgend op Fruit Chans zogenaamde prostitutietrilogie uit 2000-2002, waarin de onafhankelijke cineast een satirisch-kritische blik werpt op zijn stadstaat Hongkong in relatie tot China. Zijn nieuwste film richt zich op een prostituee met een hoog libido dat haar beroep uitoefent op een boot in de haven, omgeven door mannen die haar het leven zuur maken.

De FEFF-films uit de landen met een beperktere export geven vaak blijk van nationale genrevoorkeuren: twee thrillers en een horrorfilm uit Maleisië, twee spokenfilms uit Thailand en gegriezel, een sentimentele tearjerker en een crimi uit Taiwan.

In zijn 21ste editie reikt het FEFF twee Gouden Jasmijnprijzen uit. De ene carrièreprijs gaat naar de Chinese actrice Yao Chen, die dit jaar aanwezig is met LOST, FOUND (2018) van Lue Yue, waarin zij als alleenstaande moeder op zoek gaat naar haar ontvoerde dochtertje. Chen wordt de Chinese Angelina Jolie genoemd, omdat zij als tv- en filmster ook actief is op sociaal vlak, onder meer ten voordele van vluchtelingen. De andere Gouden Jasmijnprijs geeft het festival aan de Zuid-Koreaanse diva Jeon Do-yeon, die de vrouwelijke hoofdrol speelt in openingsfilm BIRTHDAY, maar ook bekend is uit Lee Chang-dongs Secret Sunshine (Beste Actrice in Cannes 2007) en als jurylid tijdens Cannes 2014. Met ook nog drie Zuid-Koreaanse films buiten competitie en de retrospectieve ‘100 Jaar Koreaanse Film‘ is het duidelijk dat het meest westerse van de twee Korea‘s de hoofdgast is van het Far East Filmfestival 2019.

Beeld: Jeon Do-yeon in Birthday

Geschreven door MARCEL MEEUS