Far East Filmfestival (2), Chinese contradicties

Udine. 2012 was een jaar waarin de Chinese filmindustrie met heel wat problemen had af te rekenen. Aan de ene kant koopt de Chinese Wanda Group-distributie de Amerikaanse AMC-bioskoopketen op. Anderzijds sloot de toen nog Chinese president-in-spe Xi Jingping een handelsakkoord af met Hollywood waardoor de Volksrepubliek wordt overspoeld met Amerikaanse filmhits die een alsmaar aan koopkracht winnend publiek wegzuigt van de eigen producties. Oost-europa en in feite heel Europa ging China al voor in deze tendens. Toch was de absolute kaskraker in de hele Chinese filmgeschiedenis de kleine hilarisch komedie met goedbedoelde morele intenties LOST IN THAILAND van acteur-regisseur Xu Zheng waarin twee concurrerende industriële researchers hun baas in het buitenland opsporen om elkaar zo een onderzoekscontract af te snoepen: Chinees, exotisch en met de hartslag van de economische opmars.

Ook een buitenlandse setting voor de 100% Chinese comedy FINDING MR. RIGHT (foto) van Xue Xiaolu dat zich afspeelt in Seattle en NY; de reden waarom de maîtresse van een Chinese gangster in de VS wil bevallen is niet meteen een ode aan de toekomstkansen die China haar kinderen biedt. Hebben de ingevoerde commerciële films weinig last van censuur dan moet de eigen cinema hiervoor nog altijd opletten. Toch zijn er cineasten die met hun kleine cinefiele realisaties een kritisch oog hebben voor het actuele China. Zhang Yuan (ooit voortrekker van de Zesde Generatie met films zoals onder meer East Palace West Palace) blijft de donkere kanten van de Chinese maatschappij observeren, nu in BEIJNG FLICKERS. Hij volgt eens te meer de ontwortelde jeugd in de grootstad, weifelend tussen gelatenheid en hoop.

Tegenover de dominerende sociale context van Zhang, staan in FENG SHUI van Wang Jing de individuele, economische en relatieproblemen binnen een arbeidersfamilie in Wuhan, het Chicago van China. Weg van de op Hongkong geïnspireerde historische spektakelfilms à la Zhang Yimou is THE LAST SUPPER van Lu Chuan een art-film in het kielzog van Kurosawa’s klassiekers Ran of Kagemusha met de mix van intriges, welbespraaktheid en epiek. Jammer dat de sage over de vestiging van de Han-dynastie 2000 jaar geleden gekortwiekt werd door een verkeerd ingeschatte releasedatum, blijkbaar een meer voorkomend euvel.

De weg ligt ondertussen ook open voor productie-akkoorden tussen Chinese en Amerikaanse filmproductiemaatschappijen (onder meer Dreamworks voor animatiefilms). Het politieke buitenbeentje Hongkong blijft evenwel een belangrijke partner, meer om Chinees kapitaal aan te trekken voor zijn producties (onder meer policiers) dan voor het financieren van Chinese projecten (waarin politiefilms vooralsnog weinig of geen plaats hebben). Opmerkelijk daarentegen is dat GF*BF van Yang Ya-che over een driehoeksrelatie tussen universiteitsvrienden in de Taiwanese jaren ‘80 gecoproduceerd werd met de Volksrepubliek, twee landen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Officieel toch niet.

Geschreven door MARCEL MEEUS
 
onomatopee