Far East Filmfestival nr 15: Korea valt aan

Het Noord-Italiaanse Udine wordt vanaf vandaag 19 april een week lang bezet door het Verre Oosten; voor de 15de keer gaat het om een vreedzame invasie van films, afkomstig uit Zuid-Oost-Azië, de halve maan-snede van China over Japan en de Filipijnen tot Birma. Het Far East Film Festival (FEFF) is en blijft een teaser-festival, een ‘the best of’, waarin alle smaken en genres een etalage krijgen naar West-Europa toe. Een publieksfestival waarbij elke toeschouwer na de voorstelling zijn waardering over de film kan uitbrengen
.
Dit jaar wordt het legioen van 76 (!) filmproducties aangevoerd door Korea, 12 films uit het Zuiden, en ondanks alle politiek-militaire spierballenretoriek ook eentje uit het Noorden: het al in Rotterdam (IFFR) vertoonde COMRADE KIM GOES FLYING (foto) (ook te zien tijdens MOOOOV momenteel), gecoproduceerd door de Belgische Another Dimension of an Idea, een romantische komedie over een mijnwerker wiens droom om trapezist te worden gedwarsboomd wordt door een professional die oordeelt dat iemand van onder de grond geen hogere ambities moet nastreven. Een pingpong-opening (à la Nixon met China, remember!) naar politieke ontspanning? Bovendien leidt Korea de aanval met de carrière-erkenning voor de innemende Zuid-Koreaanse Kim Dong-ho (°1937), acteur, producent, in 1996 stichter en sinds 2010 ere-voorzitter van het Zuid-Koreaanse Busan International Film Festival (BIFF) dat meesters zoals Kim Ki-duk (Pietà) buiten de grenzen heeft laten kennen en als een van de belangrijkste filmfestivals van het Aziatische continent geldt.. Vorig maakte maakte Kim Dong-ho zelfs zijn regiedebuut met de korte film JURY (ook vertoond op de voorbije Berlinale in de sectie Panorama als voorfilm bij een Zuid-Koreaanse langspeelfilm) waarin hij de pogingen tot deliberatie, de misverstanden en het net-niet-slaande-geruzie in de schoot van een jury van een festival op een lucide en hilarische manier evoceert… Met als ‘acteurs’ een journalist, een regisseur en een producent e.a. die al vaker echt lid waren van een jury op een festival.

In tweede slagorde met niet minder dan 12 films staat Japan dat, zoals in eigen land, onder meer ook op de tieners mikt met IT’S ME IT’S ME, een Japanse interpretatie van ‘Being John Malkovich’in de persoon van de 27-jarige Kamenashi Kazuya - wie weet de erfgenaam in wording van Takeshi Kitano want acteur, tv-figuur en producent, maar vooralsnog van zijn rock-band.

De derde speler, China, blijft vooralsnog vastgepind op de glasjnost van het pas vervangen politieke regime van Hu Jintao, met drama’s, thrillers en komedies…

Geschreven door MARCEL MEEUS
 
onomatopee