The Favourite maakt zijn naam waar

Je kan er niet naast kijken: THE FAVOURITE is de grote favoriet van de European Film Awards. Ook opvallend is de publieksprijs voor COLD WAR, die tijdens de vorige editie al de prijs voor Beste Film kreeg. Waarom dezelfde film twee jaar op rij prijzen kan pakken, is niet duidelijk, want het druist in tegen het reglement van de EFA’s. Wellicht zijn de regels voor de publieksstemming versoepeld door de verschillende releasedata in de Europese landen.

“Het is gewoon een andere kijk op onze realiteit, tegelijk romantisch, grappig en donker”, zei regisseur Yorgos Lanthimos op Film Fest Gent in 2015 over zijn film The Lobster. Met zijn vervreemdende en licht surrealistische filmstijl flirtte hij toen ook al met Europese prijzen. Dit jaar kon de jury de eigenzinnige kijk van de avant-garde Griek beter waarderen, misschien lieten enkele absurde jaren in de echte wereld hun stempel achter en kan men het absurde in film beter smaken. Hoe dan ook sleepte THE FAVOURITE acht van de negen nominaties in de wacht, een record. 

De jury was vol lof over de staalkaart aan markante invalshoeken in THE FAVOURITE. DoP Robbie Ryan werd geprezen omwille van zijn stoutmoedige keuze om met natuurlijke lichtinval en kaarslicht te werken alsook vanwege zijn gebruik van extreme breedhoeklenzen, wat een dromerige indruk geeft. Net als de belichting voelt de montage ook natuurlijk aan en de kostuums hebben volgens de jury de allure van een punkrockopera. Haar en make-up bewaren dan weer de balans tussen een natuurlijke visagie en een barokke, vaak extravagante haardos.

Queen Anne-actrice Olivia Colman en regisseur Lanthimos waren niet aanwezig om hun individuele awards op te halen. Céline Sciamma wilde wel naar Berlijn komen om haar prijs voor Beste Scenario voor PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU op te halen. Ze bleef echter steken in Frankrijk door de algemene staking tegen de pensioenhervorming die het land in zijn greep heeft. Naast het scenario nam Sciamma ook de regie voor haar rekening in haar sterke, feministische verhaal van een schilderes en haar model, in vuur en vlam voor elkaar.

De prijs voor Beste Documentaire ging naar het autobiografische FOR SAMA. Het vertelt over het gewelddadige conflict in Syrië waar de jonge moeder Waad al-Kateab de opstand in Aleppo tracht te overleven en haar dochter veilig te houden.

BUÑUEL IN THE LABYRINTH OF TURTLES was de Beste Animatiefilm. De film is gebaseerd op een graphic novel van Fermin Solis en vertelt over cineast Luis Buñuel en zijn avonturen tijdens het draaien van Land Without Bread.

De Beste Europese Kortfilm is het Roemeense THE CHRISTMAST GIFT, die in slechts 23 minuten de complexe geschiedenis vertelt van de Roemeense revolutie (1989) die het einde betekende van 44 jaar communistisch bewind. Volgens regisseur Bogdan Mureşanu zijn er niet voldoende films die het conflict op een realistische en ontmaskerende manier weergeven.

Antonio Banderas speelt in DOLOR Y GLORIA een noodlijdende regisseur die wanhopig naar inspiratie zoekt in zijn eigen kindertijd. Zijn performance levert hem de prijs voor Beste Acteur op. De film won ook de prijs voor Beste Production Design. De jury prees de eclectische en gedurfde, maar altijd goed gebalanceerde aanpak van Antxon Gómez. Goméz slaagt erin om de subtekst van de innerlijke strijd van het hoofdpersonage en zijn droomachtige kinderherinneringen fysiek aanwezig maken.

De muziek in SYSTEM CRASHER, die de prijs voor Beste Original Score won, helpt eveneens om op non-verbale wijze de innerlijke gedachten van de protagonist te duiden. De Belgische release van SYSTEM CRASHER staat gepland op 4 maart. A TWELVE YEAR NIGHT van de Uruguayaanse regisseur Álvaro Brechner kreeg de prijs voor Beste Sound Design. Die legt meer de focus op wat het gevangen hoofdpersonage hoort dan wat hij ziet. De geluiden die tot hem doordringen worden haast deel van de cinematografie en geven net als in SYSTEM CRASHER een blik in het hoofd van de protagonist.

De visuele effecten van ABOUT ENDLESSNESS vielen in de smaak bij de jury. In plaats van op de achtergrond te werken kozen Martin Ziebell en Sebastian Kaltmeyer ervoor om  speciale effecten een cruciale rol te laten spelen in de visuele identiteit van de film, niet evident voor een kleinschalige productie. Enkel zo kwam de visie van regisseur Roy Andersson juist tot uiting. Het spanningsveld tussen banaliteit en oneindigheid en wat dit betekent voor de menselijke existentie is niet gemakkelijk om te visualiseren.

Palmares

Beste Film: THE FAVOURITE van Yorgos Lanthimos
Beste Komedie: THE FAVOURITE
Beste Documentaire: FOR SAMA van Waad al-Kateab en Edward Watts
Beste Animatiefilm: BUÑUEL IN THE LABYRINTH OF TURTLES van Salvador Simó
Beste Kortfilm: THE CHRISTMAS GIFT Bogdan Mureşanu
Beste Regisseur: Yorgos Lanthimos
Beste Actrice: Olivia Colman in THE FAVOURITE
Beste Acteur: Antonio Banderas in DOLOR Y GLORIA
Beste Scenario: Céline Sciamma voor PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU
Beste Fotografie: Robbie Ryan voor THE FAVOURITE
Beste Montage: Yorgos Mavropsaridis voor THE FAVOURITE
Beste Production design: Antxon Gómez voor DOLOR Y GLORIA
Beste Kostuums: Sandy Powell voor THE FAVOURITE
Beste Haar en Make-up: Nadia Stacey voor THE FAVOURITE
Beste Soundtrack: John Gürtler voor SYSTEM CRASHER van Nora Fingscheidt
EFA Lifetime Achievement Award: Werner Herzog
Publieksprijs: COLD WAR van Paweł Pawlikowski
Fipresci Award: LES MISÉRABLES van Ladj Ly

Geschreven door LANDER LUYTEN
 
onomatopee