Festival cinéma Méditerranéen in het teken van 50 jaar migratie

Het tweejaarlijkse Festival Cinéma Méditerranéen van Brussel, al sinds 1990 het Belgisch podium bij uitstek voor films uit de landen van rond de Middellandse Zee, zal voortaan jaarlijks plaatsvinden. Een beslissing waar de talloze filmfans uit deze landen alleen maar heel gelukkig mee kunnen zijn. De competitie telt alvast 8 speelfilms uit 8 verschillende landen: GARE DU NORD (foto, Claire Simon, Frankrijk) – en laten we deze even lucide als inventieve semi-documentaire, op de grens laverend van documentaire en fictie en integraal opgenomen in het gelijknamige Parijse station, maar onmiddellijk uitroepen tot de te kloppen film - , CIRCLES (Srdan Golubovic, Servië), HALIMA’S PATH (Arsen Anton Ostojic, Kroatië), L’ARMEE DU SALUT (Abdellah Taia, Marokko), LIFELONG (Asli Ozge, Turkije), ROCK THE CASBAH (Yariv Horowitz, Israël), VIVA LA LIBERTà (Roberto Ando, Italië) en WHEN I SAW YOU (Annemarie Jacir, Palestina).

In de sectie A voir et revoir krijgt de filmliefhebber de kans om gemiste prachtfilms zoals Les chevaux de Dieu (Nabil Ayouch, winnaar van de festivaleditie in 2012), L’attentat (Ziad Doueiri) en Terraferma (Emanuele Crialese) in te halen of recente films zoals Omar (Hany Abu-Assad) te ontdekken.

Voorts ligt de focus in MeDoc op documentaires, in Panorama op de actuele filmproductie rond de Middellandse Zee en in Coup de coeur du court op kortfilms. Speciale aandacht is er dit jaar voor migratie, naar aanleiding van de 50ste verjaardag van de immigratieakkoorden met Marokko en Turkije. Naast een debat op 07 december vertoont het festival ook 20 films over mirgratie, verspreid over de verschillende secties. Rariteit in dat palet is Les émigrés nord-africains de Belgique, een RTB-reportage uit 1970 van Benoît Lamy &Francis Monheim.

De 13de editie van Festival ciné Med loopt van 5 tot 12 december in de Botanique in Brussel.

Het volledige programma, inclusief randactiviteiten en muziek, kan u vinden op www.cinemamed.be

Geschreven door ERWIN LORMANS
 
onomatopee