Festival del Film Locarno, voorbeschouwing

Als er één filmfestival is dat in het teken staat van de brandende wereldactualiteit dan is het dat van Locarno wel. Het thema van deze 67ste editie is dan ook: ‘Op zoek naar de grenzen van het medium film en de status van de Israëlische film ten tijde van het moordende Gaza-conflict’.

LUCY van Luc Besson met Scarlett Johansson in een adembenemende hoofdrol mag het Festival Internazionale del Film in Locarno openen vanavond. Slotfilm op 16 augustus is het migratiedrama GERONIMO van Tony Gatlif. Het is de tweede editie pas van artistiek directeur Carlo Chatrian. Liefst 13 van de 17 competitiefilms zijn wereldpremières, waaronder HORSE MONEY van de Portugese meester Pedro Costa, ALIVE van Jung-bum Park (Zuid-Korea), A BLAST van Syllas Tzoumerkas (Griekenland), NUITS BLANCHES SUR LA JETÉE van Paul Vecchiali, DURAK / THE FOOL van Yury Bykov, Rusland en het 338 minuten durende FROM WHAT IS BEFORE van Filippijnse maestro Lav Diaz.

Onder de15 films geselecteerd voor de Piazza Grande, Europa’s grootste openluchtbioscoop, is het vooral uitkijken naar Olivier Assayas’ prachtfilm CLOUDS OF SILS MARIA (foto), LOVE ISLAND (Jasmila – ‘Grbavica’ (2006) en ‘Na Putu’ (2010) – Zbanic) en Lasse Hallstroms ‘restaurant-komedie’ THE HUNDRED-FOOT JOURNEY, met Helen Mirren. De meest controversiële film komt allicht uit Israël, niet vanwege de film in se, maar vooral vanwege de actuele situatie in Israël (en?) Palestina. Afwachten maar hoe het publiek gaat reageren op DANCING ARABS, de nieuwste film van Eran Riklis, naar de bestseller van Sayed Kashua.

Riklis bewees al eerder dat hij als geen ander ernstige onderwerpen zoals het Israëlisch-Palestijns conflict op een lichtvoetige manier weet te brengen, zonder focus op geweld, zonder overdreven sentiment, in een perfecte balans tussen komedie en drama. Riklis won overigens al tweemaal de publieksprijs in Locarno, namelijk in 2004 met The Syrian Bride en in 2010 met The Human Resources Manager. Vraag is of het hartverwarmende, diepmenselijke en met humor doorweven verhaal van een Palestijns jongetje dat in een Joodse lagere school worstelt met zijn identiteit, met de taal en cultuurverschillen, niet al is ingehaald door de realiteit in de Gazastrook. In elk geval verdient Riklis als kunstenaar – en als publieksvriendelijk cineast – alle krediet.

De nevensectie ‘Open Doors’ focust dit jaar op ‘sub Saharan’ Afrika en de jaarlijkse retrospectieve is gewijd aan Titanus, één van de grootste Italiaanse productiemaatschappijen, met meer dan 50 films waaronder Two Women van Vittorio De Sica en Il Gattopardo van Luchino Visconti. Voorts is er traditioneel de aan de filmgeschiedenis gewijde sectie ‘Histoires du cinéma’ met onder meer aandacht voor Franse Nouvelle Vague-(fetisj-)acteur Jean-Pierre Léaud en de films van de Chinese filmer Li Han-hsiang. ‘Cineasti del Presente’ houdt traditioneel de vinger aan de pols van de recente ontwikkelingen van het ‘medium’ film en staat naar goede gewoonte garant voor eigenzinnige kwalitatieve films die de grenzen van het medium aftasten.

Traditioneel worden er in Locarno nogal wat personages gehuldigd voor hun bijdrage aan de filmkunst. Ook dit jaar oogt het lijstje weer veelbelovend: Juliette Binoche (Excellence Award Moet & Chandon), Mia Farrow (Leopard Club Award), Armin Mueller-Stahl (Lifetime Achievement Award), Jean-Pierre Léaud en Victor Erice (beiden Pardo alla carriera) en Agnès Varda (Pardo d’Onore). Ander grote namen die hun opwachting zullen maken aan het Lago Maggiore zijn onder anderen Roman Polanski, Giancarlo Giannini, Dario Argento, Melanie Griffith, Julie Depardieu en Jonathan Pryce.

Voor Locarno zijn de films altijd belangrijker dan de sterren, regisseurs belangrijker dan acteurs en actrices. Er valt echter niet te ontkennen dat Locarno de jongste jaren zijn rode loper-gehalte, in navolging van Venetië, Cannes, Rome en Berlijn, serieus aan het opwaarderen is. Afwachten of de competitie het niveau haalt van de uitzonderlijk gestoffeerde ‘excellente’ gastenlijst.

Geschreven door ERWIN LORMANS
 
onomatopee