Festival Torino: gevestigde namen en nieuwlichters

Het Torino Filmfestival is altijd een mix geweest van filmpatrimonium, (Italiaanse) bioscooppremières en een nieuwe lichting filmmakers. Dit jaar is er een uitgebreide terugblik op het oeuvre van Brian De Palma en brengt het een divers menu recente films voor het voetlicht.

Het verleden wordt hooggehouden door enkele eerbetuigingen, via retrospectieven, korte focussen en bekroningen. In deze 35ste editie wordt zo goed als het hele oeuvre van thrillerspecialist Brian De Palma gepresenteerd, van een vroege studentenkortfilm, de thriller-horrormengeling WOTON’S WAKE (1962), over zijn eerste, met jaren vertraging uitgebrachte slapsticklangspeelfilm THE WEDDING PARTY (1963/1969) met een opkomende Robert De Niro en de internationale suspensedoorbraak SISTERS (1972) tot zijn recentste release PASSION (2012). Een bijna vaste medewerker aan de films van De Palma is de Italiaanse componist Pino Donaggio, weleens beschouwd als de erfgenaam van Bernard Herrmann. Hij schreef ook de muziek voor andere specialisten in het genre als Dario Argento, Joe Dante, Lucio Fulci, Michele Soavi ... De man wordt geëerd met een carrièreprijs.

Zoals in voorgaande edities vertrouwt het festival van Torino een luik toe aan een gastcurator, dit jaar de actrice en regisseur Asia Argento, dochter van Dario Argento (en de eerste Italiaanse showbizzvrouw die het grensoverschrijdende gedrag van Harvey Weinstein openbaar maakte). Onder de titel ‘Amerikana’ maakte zij een keuze uit films die het Amerikaanse Deep South oproepen nog voor zijzelf dat Zuiden ontdekte in het door haar geschreven en geregisseerde THE HEART IS DECEITFUL ABOVE ALL THINGS (2004), maar al present in films van onder anderen Werner Herzog (STROSZEK, 1977), Wim Wenders (PARIS, TEXAS, 1984) en Dennis Hopper (OUT OF THE BLUE, 1980).

Profiterend van de bioscooprelease Le redoutable van Michel Hazanavicius haalt het festival ook Godards tv-film GRANDEUR ET DÉCADENCE D’UN PETIT COMMERCE DE CINÉMA (1986) boven, afgelopen zomer al opnieuw te zien op het festival in Locarno.

Nieuwigheden

Vooral het grootste luik, ‘Festa mobile’ (‘Mobiel feest’), bevat een gevarieerd aanbod nieuwe films. Er zijn Italiaanse bioscooppremières zoals de festivalopener FINDING YOUR FEET van Richard Loncraine, de afsluiter THE FLORIDA PROJECT van Sean Baker met Willem Dafoe en het derde deel van een Italiaans komische crimi, SMETTO QUANDO VOGLIO – AD HONOREM van Sidney Sibilia. Uit andere festivals werd UN BEAU SOLEIL INTÉRIEUR geplukt van Claire Denis met Juliette Binoche en Gérard Depardieu. Daarnaast zijn er SEVEN SISTERS van Tommy Wirkola met een zevenvoudige rol voor Noomi Rapace, historische schetsen als het Churchill-portret DARKEST HOUR van Joe Wright met Gary Oldman en de Belgisch-Franse Detroit-tegenhanger KINGS van Deniz Gamze Ergüven met Halle Berry en Daniel Craig over de rassenrellen in Los Angeles in 1992 en documentaire muzikale portretten als FAITHFULL van Sandrine Bonnaire over Marianne Faithfull, MY LIFE STORY van Julien Temple over Madness-frontman Suggs en GRACE JONES: BLOODLIGHT AND BAMI van de Fiennes-telg Sophie.

In het beter afgelijnde luik ‘Onde’ (‘Golven’) focussen de samenstellers dit jaar op ficties, ook in experimentele vorm, die de hedendaagse, toenemend problematische relatie in beeld brengen tussen het individu en zijn omringende realiteit. In deze sectie zitten onder meer kortfilms van beeldend kunstenaars als het Belgische trio Leo Gabin (NO PANIC BABY) en de Franse Turner Prizewinnares Laure Prouvost (LICK IN THE PAST).

‘After hour’ moet het meest relaxte onderdeel van het filmfestival van Torino zijn, met onder andere de komedie van en met James Franco THE DISASTER ARTIST over de Amerikaanse cultfilmmaker Tommy Wiseau, een Ed Wood van de 21ste eeuw, de gothic musical van Roberta Torre RICCARDO VA ALL’INFERNO naar Shakespeares gewelddadige Richard III en nog meer hedendaagse thrillers en horrorfilms.

De festivalaffiche haalt een beeld uit de Amerikaanse komedie BELL, BOOK AND CANDLE (Richard Quine, 1958), die wordt vertoond in de minisectie ‘Never say ... cat’ van festivaldirectrice en kattencinefiel Emanuela Martini, gewijd aan katten in fictiefilms. Wat de competitie betreft valt voorlopig te vermelden dat daarin ook de met België gecoproduceerde BARRAGE is opgenomen van de Luxemburgse Laura Schroeder, starring Isabelle Huppert.

Beeld: affiche Torino Filmfestival 2017

Geschreven door MARCEL MEEUS