FIFF 2018: Het Canada van tegenwoordig

De Frans-Canadese film CHARLOTTE A DU FUN illustreert de evolutie van een saai naar een hip Canada perfect. Dit is niet meer het land van ruwe houthakkers, scharlakenrode mounties en sneeuwruimers. Dit is nu het land van hippe meiden en coole kerels.

Het was de toonaangevende Amerikaanse krant The New York Times die het begrip ‘Canadian coolness’ introduceerde. “Denken dat ons buurland in het noorden een cultureel niemandsland is, is zo passé. De revival volledig aan Trudeau toeschrijven, is misschien wat te veel eer voor de premier. In Canada loopt er immers al geruime tijd heel wat talent rond die de internationale hipsterscène aanvoert.” Dat geldt zeker voor de filmscene met de ‘Canadese Brando‘, Ryan Gosling, de Frans-Canadese regisseur Denis Villeneuve en vooral  met wonderboy Xavier Dolan. Dolan was amper twintig toen hij zijn eerste film draaide en hij werd snel de lieveling van het Filmfestival van Cannes. Als kind bekeek hij Titanic van die andere Canadees James Cameron meer dan 100 keer. Vandaag regisseert hij Louis Vuittons Ombré-collectie en Adeles Hello-videoclip. Canada is het nieuwe cool!

Waarom je de zwart-wit coming-of-agefilm CHARLOTTE A DU FUN ook als cool zou kunnen omschrijven, ligt voor de hand. Vrouwelijke seksualiteit wordt hier enkel bekeken vanuit het standpunt van de vrouw. Cineast Sophie Lorain en scenariste Catherine Léger hebben de wereld van de volwassenen volledig genegeerd in hun sekskomedie en hebben zich uitsluitend geconcentreerd op het seksuele ontwaken van drie 17-jarige meisjes: Charlotte (Marguerite Bouchard), Mégane (Romaine Denis) en Aube (Rose Adam). De Engelse titel van de film, SLUT IN A GOOD WAY, vat Charlotte goed samen. Hoe kan zij de ware liefde vinden nadat haar vriend haar verlaten heeft omdat hij zich meer aangetrokken voelt tot mannen? Door kuis te leven als saaie maagd of door hip te leven als slet, maar dan op een goeie manier? Charlotte denkt het antwoord te weten.

De drie meisjes gaan werken in de speelgoedfabriek Jouets Dépôt waar ze al snel ondervinden dat de seksuele moraal er een is van twee maten en twee gewichten. De muzikale rode draad voor het vinden van de ware liefde is hier Georges Bizets ‘Habanera’ uit Carmen. Fragmenten uit de ongemeen passionele interpretatie van Maria Callas worden als refrein doorheen de film gebruikt: “De liefde is een wilde vogel die zich niet laat temmen; de liefde is een zigeunerkind dat nooit, nooit wetten heeft gekend; als je niet van me houdt, hou ik van je, als ik van je hou, pas dan maar op, pas dan maar op!”

Wanneer Charlotte tot de vaststelling komt dat bijna alle mannelijke personeelsleden haar bed gedeeld hebben, verandert zij van techniek: totale abstinentie. Zoals in Lysistrata, de komedie van Aristophanes van 411  v. Chr., de Atheense vrouwen hun echtgenoten het bed ontzegden als protest tegen de Peloponnesische Oorlog, zo willen ook Charlotte, Mégane en Aube een statement maken tegen de dubbele seksuele moraal. Maar zoals het hoort in een feelgoodkomedie eindigt dit allemaal in de speelgoedfabriek met … een uitbundig en hip dansnummertje.

CHARLOTTE A DU FUN kreeg zijn Belgische première op het Festival de Film Francophone (FIFF) in Namen, dat liep van 28 september tot 5 oktober. De film heeft geen Belgische verdeler.
Lees hier de andere verslaggeving van op het FIFF. 

Geschreven door KAREL DEBURCHGRAVE