FIFF in Namen van start

Met als openingsfilm JEUNE FEMME, het opmerkelijke recalcitrante vrouwenportret van Léonor Serraille – bekroond met de Caméra d’Or als beste debuutfilm op het voorbije Filmfestival van Cannes –, begint vrijdag Le Festival International du Film Francophone (FIFF) van Namen, intussen al aan zijn 32ste editie toe.

Nadat vorig jaar – met de bioscoopcomplexen (het vernieuwde) Cameo en Eldorado – het FIFF opnieuw in zijn vertrouwde plooi leek te vallen, moet het festival het dit jaar doen zonder de prachtige, statige bioscoop Eldorado, die definitief de deuren heeft gesloten. Jammer toch.

Kanshebbers om Orphéline op te volgen als winnaar van de Bayard d’Or, de prijs voor de beste film, zijn dit jaar onder meer LA BELLE ET LA MEUTE van Kaouther Ben Hania, CARRÉ 35 van Éric Caravaca, ANA, MON AMOUR van Călin Peter Netzer en de documentaire 12 JOURS van Raymond Depardon. Het buitenbeentje in de competitie is het Frans-Belgische LAISSEZ BRONZER LES CADAVRES van het duo Hélène Cattet & Bruno Forzani, een ‘schietgrage’ gangsterfilm. 250 kg gestolen goudstaven, veel zwart, geel en rood, Tarantino-achtig geweld, een snuifje western en een vette knipoog naar James Bonds Goldfinger verhullen het flinterdunne verhaaltje niet. De Franse filmmaker Martin Provost zit de jury voor.

Ook in de competitie voor eerste films zal een keiharde strijd woeden om een plek op de palmares met sterke films zoals JEUNE FEMME, PETIT PAYSAN van Hubert Charuel, EN ATTENDANT LES HIRONDELLES van Karim Moussaoui en M, het regiedebuut van actrice Sara Forestier.

Het FIFF heeft altijd een speciaal oog gehad voor documentaires. Niet te missen zijn behalve 12 JOURS ook LES DEUX VISAGES D’UNE FEMME BAMILÉKÉ van de Kameroense Rosine Mbakam, die als kind van de eerste moeder naar huis terugkeert om haar kind voor te stellen aan de (intussen) verscheidene moeders en in contact komt met traditionele stamgebruiken, op het Afrika Filmfestival in Leuven dit jaar bekroond met de UNESCO-prijs. En ook BOLI BANA van de Belg Simon Gillard over geboorte, jeugd en jongvolwassenen in West-Afrika bij de Peulstam waar jongens en meisjes apart opgroeien, gefilmd zonder veel woorden behalve dan ‘Geef me de zeep terug, jij weet niet hoe je de was moet doen’, een liedje waarmee de meisjes de jongens plagen. En dan is er ook nog het even prangende als beklemmende RIEN N’EST PARDONNÉ van Vincent Coen & Guillaume Vandenberghe – Prijs van de Pers op het documentaire Filmfestival Millennium in Brussel dit voorjaar en goed ook voor een Ensornominatie in de sector van de documentaire film. Het Vlaamse duo volgde een vrijgevochten Marokkaanse activiste en journaliste op de voet, van het ogenblik dat ze uit Marokko wegvlucht, redactielid wordt van het satirische blad Charlie Hebdo, heel toevallig niet in Frankrijk is op het ogenblik dat bijna de voltallige redactie wordt uitgemoord tot het ogenblik dat ze beseft dat ze de best beschermde vrouw in Frankrijk is. Intussen heeft ze er niets, zelfs geen gram van haar engagement, bij ingeboet.

Twee evenementen om in je agenda te schrijven zijn zeker LUMIÈRE: L’AVENTURE COMMENCE, waarvoor Thierry Frémaux, artistiek directeur van het Filmfestival van Cannes, 108 filmpjes van de broers Lumière verzamelde die zij opnamen tussen 1895 en 1905. Een indrukwekkende compilatie, van informatieve commentaar voorzien door de samensteller zelf. En ook de hommage aan de eerder dit jaar overleden ‘Namurois’ Thierry Zéno van wie VASE DE NOCES, zijn bekendste en meest subversieve werk, nog eens wordt vertoond.

Het FIFF is de uitgelezen plek waar Franstalige filmmakers uit alle hoeken van de wereld elkaar kunnen ontmoeten en elkaar kunnen inspireren. Logisch dat daar af en toe mooie dingen kunnen ontstaan. Zo had vorig jaar Samuel Benchetrit in Namen contact met Bouli Lanners – juryvoorzitter in 2016 – en die laatste speelt nu in Benchetrits CHIEN naast Vanessa Paradis. Uit Vlaanderen (‘Focus Cinéma Belge Flamand’) werd het oerdegelijke vissersdrama CARGO van Gilles Coulier geselecteerd en in avant-première HET TWEEDE GELAAT, een misdaadfilm waarvoor Jan Verheyen zijn inspiratie zocht bij de schrijver Jef Geeraerts, en die pas eind oktober in de zalen te zien zal zijn.

De ‘coup de coeur’ 2017 is voor acteur Nicolas Duvauchelle, die intussen al bijna 20 jaar in het vak zit en naar Namen TOUT NOUS SÉPARE meebrengt, waarin hij aan de zijde van Catherine Deneuve te zien is. Voordien biedt het festival iedereen een gratis aperitief aan – een goede gewoonte. Goed om weten is dat een passe-partout slechts 30 euro duur is. Voor meer dan 70 langspeelfilms en nog eens zoveel kortfilms die het programma rijk is, blijft dat een gunstkoopje.

Meer info: www.fiff.be

Beeld: JEUNE FEMME

Geschreven door ALFONS ENGELEN
 
onomatopee