Film Fest Gent: Great British Film Music Concert

De spotlights van Film Fest Gent zijn dit jaar gericht op de rijke traditie van de Britse film. Hoogtepunt wordt het speciale concert ‘Great British Film Music’ op 22 oktober in De Bijloke met het onvolprezen Brussels Philharmonic onder de deskundige leiding van Dirk Brossé.

Het concert begint met een ‘historisch luik’ waarin vooral klassieke filmscores uit het verleden aan bod komen, en die met verve demonstreren in hoeveel uiteenlopende genres de Britse cinema wel uitblonk. Shakespeare mocht uiteraard niet ontbreken in het overzicht. Voor Laurence Oliviers magistrale 'Richard III' (1955) schreef niemand minder dan William Walton de muziek. De British crime traditie wordt vertegenwoordigd door de Agatha Christie verfilming 'Murder on the Orient Express' waarvoor Richard Rodney Bennett een schitterende openingswals componeerde. Over naar de oorlogsfilm dan: '49th Parallel' van Michael Powell is een klassieker in het genre met muziek van de legendarische Ralph Vaughan Williams.

De Engelse componist Ron Goodwin is waarschijnlijk minder bekend bij het grote publiek maar hij schreef wel de soundtracks voor een heleboel populaire films, waaronder de actiefilm 'Where Eagels Dare' en 'Frenzy', Hitchcocks beklijvende thriller die zich afspeelt in de Britse hoofdstad. In de jaren zestig was Swinging London de place to be en daar hoort natuurlijk ook coole muziek bij. Van John Barry krijgen we deze keer geen Bondmuziek te horen (bijna een genre op zich) maar wel muziek uit 'The Knack... and How To Get It' en 'The Ipcress File' (met Michael Caine als de anti-Bond Harry Palmer). Jazzliefhebbers zullen aan hun trekken komen met John Dankworths score voor 'Modesty Blaise'.

Het tweede deel van het concert concentreert zich op muziek van hedendaagse Britse filmcomponisten, die ook allemaal het concert zullen bijwonen. Eregast George Fenton, zowat de huiscomponist van Ken Loach (zijn score voor 'Land and Freedom' zal er te horen zijn), wordt gelauwerd met een Lifetime Achievement Award. Zullen voorts ook persoonlijk én muzikaal aanwezig zijn: Patrick Doyle (met muziek uit 'Much Ado About Nothing'), Michael Nyman (met – wat had je anders gedacht – muziek uit twee films van Peter Greenaway: 'The Draughtsman’s Contract' en 'Drowning by Numbers'), Stephen Warbeck ('Shakespeare in love'), en Craig Armstrong (met zijn score voor de recente verfilming van 'Far From the Madding Crowd'). Een weloverwogen selectie dus en een unieke kans om kennis te maken met het werk van de beste Britse filmcomponisten van toen en nu. Zoals gewoonlijk wordt de muziek begeleid door fragmenten uit de desbetreffende films.

Voor meer informatie zie http://www.filmfestival.be/nl/concerten

Aanbevolen discografie:
Bernard Herrmann conducts Great British Film Scores (Decca)
Music from the Great Shakespeare Films (Decca)
The Great British Film Music Album (Silva)

Geschreven door RUTGER PENNE
 
onomatopee