Filmfestival Mannheim: op bezoek bij de buren

Het prestigieuze filmfestival van Mannheim-Heidelberg, al aan zijn 66ste jaargang toe, vaart onder de vlag ‘Weltkino’ maar wil dit jaar eerst en vooral een blik werpen op de buren. “Cinema en film openen een venster op de wereld die ons omgeeft, en de verschillen tussen ‘ons’ en ‘de anderen’ implementeren het gemeenschappelijke”, aldus festivaldirecteur Michael Kötz.

De competitie – ruggengraat van elk filmfestival – omvat 8 Europese, 7 Aziatische en 3 Noord- en Zuid-Amerikaanse films. Een totaal van 21 films waarover weinig geweten is, omdat het meestal debuten zijn van (nog) illustere onbekenden. Op één uitzondering na dan: ZER van de Turk Kazim Öz. In 2009 schetste hij met zijn poëtische documentaire DEMSALA DAWI: SEWAXAN een beeld van een afgelegen dorpje in Oost-Turkije door een jaar lang de Koerdische herders die er woonden te volgen.

Naast de competitie vormen de ‘Internationale ontdekkingen’ een tweede pijler, waarvoor vooral Europese films werden geselecteerd, met onder meer de Bulgaars-Belgische film LIGHT THEREAFTER van Konstantin Bojanov, die zich eerder dit jaar in Rotterdam nog liet ontvallen: “Ik geloof niet in gladde dramaturgie. Het moet een beetje met een ruw randje zijn. Althans in het gekke universum van mij, dat ik geregeld in vraag stel.” Zijn film is de enige en dan nog slechts gedeeltelijke Belgische bijdrage dit jaar, wat wel vreemd is gezien de sterke debuten die dit jaar op Film Fest Gent al te zien waren zoals Blue Silence van Bülent Öztürk en Resurrection van Kristof Hoornaert, of de publiekslieveling in Gent Rabot van Christina Vandekerckhove.

Deze twee secties alleen al zorgen voor een flink gevuld programma. Naast al dat onbekende werk zijn ook wel bekendere namen te bespeuren in de sectie ‘Internationale onafhankelijke cinema’. De Oostenrijkse Barbara Albert, bekend van Nordrand en Böse Zellen, brengt MADEMOISELLE PARADIS mee, dat tot LICHT werd omgedoopt. Aktan Arym Kubat uit Kirgizië is ook geen onbekende en CENTAUR – in het Duits vertaald als DIE FLÜGEL DER MENSCHEN – viel in het voorjaar nog in de prijzen op het MOOOV-festival. Oude bekende Tony Gatlif is te gast met DJAM en Iranees Rafi Pitts, 20 jaar geleden ontdekt in Mannheim, presenteert zijn nieuwste SOY NERO. Van Olivier Assayas wordt PERSONAL SHOPPER vertoond, de Fransman kreeg in 2015 een Master of Cinema uitgereikt, een eer die dit jaar te beurt zal vallen aan de Hongaarse maestro István Szabó. Hij is bekend als regisseur die telkens het beste weet te puren uit zijn acteurs en actrices: Klaus Maria Brandauer als hoofdrolspeler in Oberst Redl (1985), Hanussen (1988) en het nu opnieuw vertoonde MEPHISTO (1981) dankt zijn reputatie voor een flink deel aan de meester en dat geldt ook voor Johanna ter Steege in Emma (1992), Annette Bening in BEING JULIA (2004) – eveneens opnieuw te zien in Mannheim – en vele anderen.

Daarnaast is er nog een selectie van 9 kinderfilms en 7 nagelnieuwe Duitse films – er wordt dus duidelijk niet alleen maar bij de buren gekeken – waaronder DER NAMENLOSE TAG van Volker Schlöndorff. Vorig jaar was de Duitse filmmaker nog te gast op het helaas intussen ter ziele gegane Filmfestival van Brussel.

Het 66ste Filmfestival van Mannheim begint nu donderdag en duurt tot 19 november.

Beeld: István Szabó (© Internationales Filmfestival Mannheim-Heidelberg)

Geschreven door ALFONS ENGELEN
 
onomatopee