Filmfestival Oostende: van Engel tot JCVD

Met september in zicht mogen cinefielen de zonnebrandolie eindelijk opbergen om hun heil te gaan zoeken in de donkere filmzalen. De West-Vlaamse badstad Oostende maakt zich op voor de twaalfde editie van haar jaarlijkse filmfestival.

Het zomerverlof zit er voor de meesten op, de kinderen graaien vers schoolgerei bijeen. Voor filmfanaten betekent het nakende einde van de zomer echter de start van een resem festivals. In Italië wordt er vooral gekeken richting Venetië. Toch hoeven thuisblijvers niet te treuren. Van 7 tot en met 15 september pakt Filmfestival Oostende opnieuw uit met een eclectisch programma en een amalgaam aan gasten.

 

De evolutie van het festival is al jaren duidelijk. Talent van eigen bodem, en bij uitbreiding uit het Nederlandstalige taalgebied, krijgt volop zijn kans. Dat uit zich niet enkel in de organisatie van de Vlaamse Filmprijzen, beter bekend als de Ensors (de genomineerden vind je hier terug), het betekent ook dat Filmfestival Oostende een draagvlak wil zijn voor Vlaamse audiovisuele creaties, hetzij films of series. Ondanks de steeds terugkerende Studentenpitch in samenwerking met Sabam, een competitie met productiepremies als prijzen, was er nog altijd een hiaat in het kortfilmprogramma van het festival. Kortfilms kunnen vertoningen goed gebruiken en laat FFO18 net dat inzien. Het roept een nagelnieuwe competitie voor Vlaamse kortfilms in het leven. Zes geselecteerden maken kans op een geldprijs van 2500 euro.

 

Master Matteo

Na West-Vlaming Wim Opbrouck vorig jaar mag nu de rasechte Limburger Matteo Simoni als curator optreden (een interview met de Master lees je hier). In een jaar waarin hij in Berlijn als Shooting Star geloofd werd voor zijn veelzijdigheid en de Belgische cinemazalen deed vollopen voor het hyperactieve vehikel Patser, mag Simoni zich de jongste Master van FFO noemen. Met zowel de cinemageschiedenis als zijn Italiaanse roots in gedachten kiest hij de relatie tussen vader en zoon als rode draad voor zijn selectie. De moderne klassieker There Will Be Blood, Le fils van de broers Dardenne, het nog steeds tranen met tuiten opwekkende Ladri di biciclette, het knoestig gracieuze Nebraska en de allesomvattende familiekroniek La meglio gioventù tonen zowel hardhandige, meelijwekkende als verwarde vaderfiguren.

 

Vive le vélo

Openen doet Filmfestival Oostende met de derde langspeler van Koen Mortier. Elf jaar nadat hij Ex-Drummer filmde in Oostende, keert Mortier terug naar West-Vlaanderen om er ENGEL in wereldpremière voor te stellen. In dezelfde periode tekent ENGEL present in de sectie Contemporary World Cinema van het Toronto International Film Festival. De film is een adaptatie van Dimitri Verhulsts roman Monoloog van iemand die het gewoon werd tegen zichzelf te praten, een portret van de laatste nacht van een wielerlegende, geïnspireerd op de betreurde Frank Vandenbroucke. Vincent Rottiers kruipt in de huid van hoofdpersonage Thierry, die op vakantie in Senegal dromen en angsten in elkaar verwikkelt.

 

Look! en Taste of Europe

De competities Look! en Taste of Europe zorgen respectievelijk voor visueel opvallende cinema en nog niet eerder in België vertoonde Europese producties. De Look!-films strijden voor de prijs van Beste Film, Beste DoP en Beste Production Design. Daar dingt de nieuwste Spike Lee, BLACKKKLANSMAN, mee naar de prijzen. Ook al is Lee nooit echt weggeweest, critici hebben het over een terugkeer op niveau van de zwarte filmmaker, met een film die racisme fileert als een dichotomie tussen het absurde en het gevaarlijke.

 

Geen film zonder poëzie, weet ook Rupert Everett. De Britse acteur, bekend van My Best Friend’s Wedding, zat al jaren op een zelfgeschreven scenario over de laatste ademstoten van de iconische dandy Oscar Wilde. Everett komt in eigen persoon zijn regiedebuut THE HAPPY PRINCE inleiden. De organisatie bedankt hem met een sterlegging op de zeedijk van Oostende. Op vlak van scenarioschrijven is het ook uitkijken naar het door en door Italiaanse LAZZARO FELICE van Alice Rohrwacher. Verankerd in de Italiaanse (vertel)traditie voert het op 16 mm gefilmde, magische portret van een jonge boer ons mee naar een fabelachtige, pastorale wereld. Rohrwacher won in Cannes (in ex aequo met Jafar Panahi) de prijs voor Beste Scenario.

 

Onder het label ‘Nederland, Buurland’ wil FFO de banden met Nederland nog meer aanhalen. Vlaams-Nederlandse coproducties zijn nu eenmaal schering en inslag. Zo maakt het bombastische REDBAD van Roel Reiné dit jaar kans op een erkenning als Beste Film. Na Michiel de Ruyter (2015) voert Reiné met de middeleeuwse Friese koning Radboud opnieuw een iconische Nederlandse held op. Voor een brok historische epiek met Hollywoodallures vinkt u best REDBAD aan.

 

De Taste of Europe-competitie vindt steeds haar winnaar via publieksstemmen. Hier springen vooral de debuutfilms LEMONADE, AND BREATHE NORMALLY en HEAVY TRIP in het oog. Het Roemeense LEMONADE van Ioana Uricaru, een productie van Gouden Palmwinnaar Cristian Mungiu, handelt over machtsmisbruik en was al te zien op de Berlinale. De IJslandse cinema staat al een aantal jaren garant voor festivallievelingen (Heartstone, Virgin Mountain, Rams …). Met haar humanistische drama AND BREATHE NORMALLY veroverde debutant Isold Uggadottir de World Cinema-competitie op het Sundance Film Festival. Het Finse HEAVY TRIP is uit volledig ander hout gesneden, maar zou weleens een ware publieksfilm kunnen blijken. Meer cartooneske ensemblekomedie met deathmetalinvloeden dan plotgerichte cinema, belooft HEAVY TRIP een leuke ‘late vakantiefilm’ te worden.

 

JCVD

Naast de officiële competities zijn er tal van premières en speciale screenings. Nu al hoog aangeschreven is Debra Graniks emotionele vader-dochterverhaal LEAVE NO TRACE. Granik maakte acht jaar geleden een geweldige impact met Winter’s Bone, die Jennifer Lawrence haar eerste Oscarnominatie opleverde. Het testosterongehalte gaat in Oostende dan weer de hoogte in dankzij films met Jean-Claude Van Damme en Matthias Schoenaerts. Op 9 september verwelkomt de rode loper in Oostende JCVD voor een vertoning van LUKAS, die momenteel al in de bioscoop te zien is (onze recensie vind je hier). Aangezien Schoenaerts’ film Frères ennemis (David Oelhoffen) meedingt naar de Gouden Leeuw in Venetië kan de acteur niet afzakken naar Oostende, maar de status van de Antwerpenaar zal het misdaaddrama hoogstwaarschijnlijk veel bekijks bezorgen op FFO18. Zeker aan te kruisen in de officiële programmagids is BURNING van Lee Chang-dong (bioscooprelease op 29 augustus). Deze interpretatie van een kortverhaal van Haruki Murakami kwam in aanmerking voor de Gouden Palm.

 

Series (en docu’s?)

Series zijn tegenwoordig een onderdeel van filmfestivals. In Oostende is er niet alleen een collectieve ‘binge’ met de marathon van DE DAG, de door Jonas Geirnaert en Julie Mahieu geschreven serie die eerder dit jaar te zien was op Play More. Ze hebben ook gezorgd voor een exclusieve screening van twee afleveringen van The Team 2 in aanwezigheid van enkele castleden, onder wie rastalent Lynn Van Royen (Beau séjour).

 

Hoewel de Ensors zich schromelijk vergist hebben door geen enkele documentaire te nomineren voor Beste Film, Beste Fotografie of Beste Montage en FFO nog steeds een zeer gering aantal documentaires programmeert, is het uitkijken naar de premières van enkele cultuurhistorische films van eigen bodem. Het brave portret WILL TURA, HOOP DOET LEVEN! van Dominique Deruddere blijft onder de verwachtingen, dus is het vooral uitkijken naar Robbe De Herts langverwachte HOLLYWOOD AAN DE SCHELDE en Rudy Pinceels SERVAIS. Pinceel volgde drie jaar lang Raoul Servais, pionier van de Belgische animatiefilm en op zijn 90ste nog altijd een zoekende kunstenaar. Op 15 september krijgt Servais, samen met Harry Kümel en Robbe De Hert, een Lifetime Achievement Award. En als u dan toch in Oostende bent, laat dan zeker de onlangs geopende permanente tentoonstelling rond Servais in Mu.ZEE niet links liggen.


FFO 2018 vindt plaats van 7 tot en met 15 september. Meer info op www.filmfestivaloostende.be.

 

BEELD: ENGEL

 

Geschreven door SVEN HOLLEBEKE