Filmfestival Oostende: Voorbeschouwing

Oostende mag vandaag nog de ‘place to be’ zijn voor vele zonnekloppers om deze heerlijke zomerdagen door te brengen, in september is het de beurt aan de filmliefhebbers om de kuststad te ontdekken. Van 11 tot 19 september vindt de negende editie plaats van het Filmfestival van Oostende, of kortweg FFO15.

De Vlaamse filmwereld mag een week lang genieten van de zon-zee-strandcombinatie maar vooral van een gezonde mix van binnenlandse en buitenlandse publieksfilms en enkele toegankelijke arthousefilms. Op naar Oostende! Al in 2007 stond het Filmfestival van Oostende, dat zich gaandeweg meer en meer is gaan toeleggen op de Vlaamse film, garant voor heel wat avant-premières. Dat is dit jaar niet anders. Maar liefst 32 films krijgen hun Belgische première aan zee.

Gelukkig kunnen we ook nu weer proeven van de eerste vertoningen van de nieuwste Vlaamse films, waaronder de openingsfilm, de genietbare familiefilm CAFÉ DERBY van Lenny Van Wesemael die na twee kortfilms haar langspeelfilmdebuut maakt, en slotaffiche CAFARD (foto), de langverwachte animatiefilm van Jan Bultheel, een ‘motion-capture’ animatieproductie over een worstelaar (Jean Mordant) wiens dochter brutaal verkracht wordt in 1914 door België binnenvallende Duitse soldaten. Hij besluit haar te wreken en zich aan te melden bij de allereerste pantserdivisie. Jean wordt vervolgens door de oorlog meegesleurd op een gevaarlijke wereldreis die iedere betrokken voorgoed zal veranderen.

Regisseur Bultheel begeleidde Wim Willaert en Sebastien Dewaele die wel degelijk écht moesten acteren aangezien hun bewegingen volledig werden overgenomen door hun geanimeerde alter ego’s. Voorts vinden we ook Sundancehit ME AND EARL AND THE DYING GIRL, het keiharde misdaaddrama SICARIO van Denis Villeneuve en de nieuwe film van Terrence Malick, KNIGHT OF CUPS, terug op het programma. ‘Knight of Cups’ is opnieuw een fragmentarische, essayistische film van de mysterieuze poëet die Malick is over een scenarist op zoek naar zichzelf. Andere interessante tips zijn het Chileense EL BOTÓN DE NÁCAR die de prijs voor het beste scenario naar huis wist te nemen op het voorbije filmfestival van Berlijn, NI LE CIEL NI LA TERRE met de Franse steracteur Jérémie Renier en MARGUERITE de voor het filmfestival van Venetië geselecteerde nieuwe film van Xavier Giannoli met in de hoofdrol een briljante Catherine Frot (als een vals zingende zangeres in het Frankrijk van 1920).

Het festival wordt mee gekleurd door buitenlandse films met een Belgisch tintje. Zoals MARYLAND bijvoorbeeld met alweer een Schoenaerts in bloedvorm als een getormenteerde Franse militair even terug uit Afghanistan, opgenomen in de nevencompetitie Un Certain Regard in Cannes. In september mag het Vlaamse publiek eindelijk zijn Antwerpse chouchou naast Diane Kruger op het grote scherm zien. Een andere Vlaamse filmster passeert ook de revue, met name Veerle Baetens. De actrice maakt haar opwachting in de tweede langspeler van Emma Luchini in het Franse UN DÉBUT PROMETTEUR. Het is nog koffiedik kijken of Baetens en Schoenaerts zelf aanwezig zullen zijn bij hun respectievelijke filmpremières, maar één gast zal alvast wel de rode loper in Oostende betreden: de Nederlandse acteur en cineast Jeroen Krabbé.

Hij staat aangekondigd als special guest en wordt vergezeld door LEFT LUGGAGE (1988), zijn uitstekend in Antwerpen opgenomen drama waarin een familie van Chassidische Joden een onverschillige Joodse babysitter voor hun 4-jarig zoontje inhuurt. De orthodoxe vader botst echter met de meningen van de babysit waardoor het meer liberale en het orthodoxe Jodendom tegenover elkaar komen te staan. Wegens succes verlengd op het FFO zijn de internationale competities ‘LOOK!’ en ‘Taste of Europe’. ‘LOOK!’ ambieert het op de radar brengen van visuele pareltjes met een opvallend production design. FFO wil ook dit jaar de leden die vaak minder prominent worden belicht in een filmcrew, zoals het designteam en de D.O.P., in de kijker plaatsen. Deze competitie bestaat uit zeven films en belooft een geldprijs bovenop release- en mediaondersteuning.

Het is vooral uitkijken naar het in zwart-wit gefilmde EL ABRAZO DE LA SERPIENTE (Ciro Guerra) die in Cannes naar huis ging met de CICAE Art Cinema Award. Voor het publiek zal het een leuk terugzien zijn met Jan Bijvoet die dankzij zijn prestatie in ‘Borgman’ door Guerra werd opgemerkt en zo werd gecast in zijn film als een Duitse wetenschapper op zoek naar een geneeskundige planten in het Amazonewoud. In ‘LOOK!’ is er tevens een selectie weggelegd voor de eerste langspeelfilm van choreograaf Wim Vandekeybus. Zijn langspeelfilmdebuut GALLOPING MIND vertelt het boeiende verhaal van een tweeling die na hun geboorte gescheiden wordt en zo een verschillend levenspad bewandelen. Bepaalde critici lieten al de term “meesterwerk” vallen bij het zien van de film.

Het grote publiek mag uiteindelijk ook zijn zegje doen aan de kust en mag de winnaar uitkiezen van de competitie ‘Taste of Europe’. Zes Europese films die in België onbekend en dus onbemind bleven, krijgen nu de kans om de harten van het publiek in Oostende te veroveren. Naar goede gewoonte koos het festival een Master, dit jaar verpersoonlijkt door gastvrouw Maaike Cafmeyer. Zij heeft het genoegen om acht van haar favoriete films uit te kiezen. Filmliefhebbers zullen vooral tevreden zijn met de programmatie van het Kurosawa-meesterwerk IKURU. Nieuw op FFO15 is een Prijs van de Filmkritiek uitgereikt door een filmpersjury, bestaand uit drie journalisten van de UBFP en UFK, aan de beste documentaire. De winnaar, goed voor en geldprijs van 1000 euro, uit te kiezen uit zeven documentaires waaronder het prachtige BATTLES van Isabelle Tollenaere, in Rotterdam bekroond met de FIPRESCI-prijs in de categorie ‘Bright Future’.

Ook favoriet is het internationaal geprezen én gelauwerde autobiografgische WAITING FOR AUGUST van Teodora Ana Mihai over een Roemeens pubermeisje dat noodgedwongen moet zorgen voor haar zes broers en zusjes. Eindigen doet het filmfestival traditiegetrouw met het Gala van de Ensors waar negen (van 13 geselecteerden) in de bioscoop uitgebrachte Vlaamse films kans maken op een felbegeerd beeldje. Voorzitter van de jury Jan Leyers, die Bart De Pauw opvolgt, wordt bijgestaan door acht collega’s onder wie (de gevierde theater)actrice Viviane De Muynck, filmproducent Mariano Vanhoof en Johannes Verschaeve.

De grote slokoppen bij de nominaties zijn WASTE LAND en PARADISE TRIPS met respectievelijk 13 en 9 nominaties. Onder meer Het prachtige LUCIFER van Gust Van den Berghe werd grotendeels genegeerd en moet vrede nemen met amper één nominatie.

FFO15 vindt plaats van 11 tot en met 19 september. Meer info op: http://www.filmfestivaloostende.be/

Geschreven door SVEN HOLLEBEKE